donderdag 22 november 2018

Gebeden voor in de klas - deel 2

Vorige vrijdag vertelde ik jullie over mijn gebedsdoos in de klas. Die ziet er als volgt uit. Ik werkte met het alom gekende recept: een doos met een label en foto's. Het hoeft allemaal niet zo veel geld te kosten ;)/

















Op 16 november deelde ik ook mijn eerste vijf gebedjes. Aangezien ik er een pak meer heb, zul je de komende maanden dus regelmatig iets rond godsdienst horen. Ik wil ze namelijk allemaal met jullie delen. Vandaag weer een nieuwe lading!


bang

Lieve God,
soms ben ik erg bang.
Als ik op tv zie dat mensen elkaar zomaar doden.
Of als papa en mama opeens
een kletterende ruzie hebben.
Of als oma ernstig ziek wordt.
Of als ik een moeilijke toets moet maken.
Of als ik hoor dat mensen hun werk verliezen
en denk dat zoiets mijn ouders ook kan overkomen.
Dan zit er een akelig gevoel in mijn buik.
Ik kan niet slapen
en soms doe ik vervelend tegen mijn broer of in de klas.
Help jij mij om rustig te worden?
Om te doen wat ik kan
en verder te hopen dat het goed komt?
Jij woont toch in het hart van alle mensen, God.
Of niet soms?


Lieve Jezus, 
ik wil bekennen,
ik doe vaak iets wat niet goed is.
Ik wil graag gehoorzaam zijn,
maar toch gaat het soms weer mis.
Wilt U mij vergeven?
En leer mij te luisteren naar U, Heer.
Dan is papa ook tevreden,
en glimlacht mama weer.


opnieuw 

Lieve God, 
ondanks al mijn goede voornemens, 
doe ik vaak dingen verkeerd. 
Ik ben niet altijd lief tegen mijn ouders. 
Ik houd me niet aan de afspraak om op te ruimen. 
Ik verklik soms mijn klasgenootjes. 
Ik maak toch weer ruzie met mijn broer of zus. 
Ik laat niet iedereen meespelen. 
Ik speel soms de baas. 
Dan kom ik met een klein hartje bij jou. 
Wil je het nog een keer met mij proberen? 
Ik weet wel dat je me altijd opnieuw vergeeft. 
Dat vind ik geweldig van jou, God. 
Jij schrijft me nooit af en je blijft geloven dat ik het kan. 
Dat is een fijn gevoel. 
Zo wil ik het ook vergeven 
als iemand mij iets heeft gedaan. Dan lijk ik een beetje op jou.


boos 

Lieve God, 
soms ben ik zo verschrikkelijk boos. 
Dan schop en scheld ik naar alles en iedereen. 
Ik word boos omdat soms alles tegenvalt, 
of omdat mijn vriend/vriendin me een lelijke toer heeft gelapt, 
of omdat de juf me vals beschuldigde, 
of omdat ik van mama mijn kamer moet opruimen 
terwijl ik net zo’n zin had om iets leuks te doen, 
of omdat mijn zus of broer weer iets uit mijn kamer heeft gepikt. 
Dan gil ik zo hard als ik kan en soms sla ik ook. 
Veel helpt het niet, dat boos worden, al lucht het wel wat op. 
Maar als ik weer rustig ben en even nadenk, 
smelt mijn boosheid weg als sneeuw voor de zon. 
Ook al had ik gelijk, 
boos worden is eigenlijk nooit de beste oplossing. 
Jij zou liever zien dat ik weer rustig spreek en luister. 
Dan vinden we samen een uitweg. Dat probeer ik dan ook, God.


twijfel 

Lieve God, 
soms denk ik wel eens: besta jij wel echt? 
Ben je er wel als ik tot je spreek? 
Het is zo jammer dat ik je nooit eens kan zien. 
Maar even later weet ik weer dat jij er altijd bent. 
Dat je naar me luistert en me helpt, 
ook al weet ik niet altijd hoe. 
Soms vergeet ik dagenlang dat jij er bent. 
Dan ben ik zo druk bezig met school en met thuis, 
dat ik geen tijd voor jou maak. 
En dan opeens schiet je me weer te binnen. 
Dan voel ik me wel eens een beetje schuldig, 
omdat ik alleen aan je denk als ik je nodig heb. 
Maar jij kent mij: je weet dat ik het goed bedoel, 
ook al doe ik soms een beetje stom. 
Hou je van mij, ook als ik soms twijfel of jij er bent? 
Of als ik jou vergeet? Ik ben er zeker van! En daarom hou ik ook van jou.


Er staan in totaal nog 77 gebeden in de wachtrij. Wil je ze meteen allemaal inzetten in de klas? Dan kan dat! Stuur een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com of laat hieronder een reactie achter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...