Elk vak staat bij mij nog in z'n kinderschoenen... althans... ik loop constant met dat gevoel :). Aan de ene kant vervelend, aan de andere kant een ongelooflijke drijfveer om er keihard te blijven tegenaan gaan. Niet altijd even gezond, maar het is zo moeilijk om het even los te laten. Zijn er mensen met hetzelfde gevoel en kennen jullie de ultieme kneepjes om je hoofd even leeg te maken? Ik hoor het graag! Heel graag zelfs!
Bon, weer een intro volledig naast de kwestie, maar kom. Een blogje kan ook heel even als dagboek dienen. Vandaag wil ik het over een interessant gedicht hebben. Ik ontdekte het via een bijdrage op Klascement (bedankt Goedele Cools!) en ik deed er in de klas mijn eigen ding mee. Er komt zeker nog een volledige lesfiche, maar ik wil nu gewoon al even mijn werkwijze uit de doeken doen. Op die manier help ik jullie misschien weer op de een of andere manier op weg.
Eerst en vooral het gedicht. Het is niet van mijn hand, maar het komt van Joke Van Leeuwen. Ik weet eigenlijk niet of ik dit zomaar op mijn blog mag zetten... Bij deze dus mijn excuses als ik iemand zijn rechten schend. Ik vermeld er wel degelijk een bron bij.
Lijmen
Ik had drie beestjes,
drie beestjes van steen.
Een vogeltje.
Een veulentje.
Een varkentje.
Ze braken stuk.
Ik heb ze gelijmd.
't Is bijna gelukt.
Ik heb drie beestjes,
drie beestjes van steen.
Een volentje.
Een veukentje.
Een vargeltje.
De bedoeling van deze les muzische is creatief met taal te zijn en die creativiteit daarna om te zetten in een tekening. Ik leg kort even de stappen uit.
1. Voorlezen van het gedicht
2. Bespreken van het gedicht
3. Eventueel voordragen van het gedicht
4. Nieuwe invulling zoeken: de drie dieren vervangen door andere dieren en er dan nieuwe 'samenstellingen' van maken
5. Nieuwe gedichten produceren met eigen dieren (per kind of per groepje)
6. Tekenen van de dieren.
Aangezien ik in een tweede leerjaar sta en dit geen zo'n makkelijke opdracht is, paste ik het gedicht wat aan. Zo doen er maar twee dieren mee in plaats van drie. Op die manier is de opgave iets makkelijker.
Voorbeelden: krokodilletje en parkietje worden krokokietje en pardilletje, aapje en poesje worden aasje en poepje, dolfijntje en girafje worden dolrafje en gifijntje,... Je kunt het zo gek niet bedenken en de kinderen vinden het heel erg leuk.
Ik maakte voor deze les al een aantal documenten en uiteraard deel ik die nu al met jullie.
Zo maakte ik een afdruk van het gedicht omdat ik het van het web haalde (en niet uit een boek).
Het originele gedicht vind je
hier. Uiteraard alle eer naar Joke Van Leeuwen)
Het invulblad voor twee dieren vind je
hier.
Het is de bedoeling dat de kinderen het invulblad aanvullen, uitknippen (gewoon de randen verwijderen) en dan hun blad op een A3 blad kleven. Op die manier kunnen ze er achteraf nog een bijpassende tekening bij maken. Ik ben er nog niet uit als ik dat als extra opdracht zie of als ik hier nog een beeldles (met doelen) aan koppel.
Als je met drie dieren werkt kun je in principe drie verschillende dieren tekenen. Werk je met twee, dan teken je eigenlijk twee keer dezelfde combinatie. Aangezien het misschien wat moeilijker voor kinderen van het tweede denk ik er over na om hen gewoon twee dieren te laten tekenen en dit als een combinatie van de twee. Ze hoeven dus voor mij niet de snoet van het ene dier te tekenen en het lijf en achterste van een ander, maar gewoon de combinatie van de twee. Aangezien het wel over twee beestjes gaat in het gedicht kunnen ze er natuurlijk twee tekenen.
Omdat het fijn is om een aantal zeldzamere dieren bij deze oefening te betrekken is het misschien ook handig om een fotomap aan te leggen. Op die manier kunnen de kinderen inspiratie aan het bord vinden als het over het tekenen van hun dieren gaat.
Hopelijk ben je mee met deze behoorlijk lange uitleg en vind je het een bruikbare les. Hou Gietjes Corner zeker in de gaten want er volgt ook nog een lesfiche voor deze muzische opdracht!
Bron:
http://www.jokevanleeuwen.com/Joke_van_Leeuwen/Poezie.html