Bon, genoeg wijze woorden rond jullie oren geslingerd. Het is tijd dat ik weer wat schoolwerk en vele andere dingen met jullie ga delen. De afgelopen weken was het hier wat stil, maar dat betekent meestal dat er daarna een explosie komt :). Er staan jullie dus nog heel wat dingen te wachten en ik probeer vandaag alvast een aantal berichtjes voor de komende dagen te maken.
Het item van vandaag: HOEKENWERK
Ik moet zeggen dat ik daar al een hele tijd wilde plannen mee heb, maar dat alles zo wat aan blijft modderen. Daarom dat ik vandaag de koe of het hoekenwerk - zoals je wil - bij de horens vat en ik mijn talrijke (en zeg maar uiteenlopende) ideeën even neerpen. Alles stond tot nog toe op kladblaadjes gekriebeld en uiteindelijk geraak ik soms zelf geen wijs meer uit al die notities. Tijd voor orde op zaken dus!
Wie mijn vorige ideetjes rond hoekenwerk eerst nog eens wil herlezen, kan hier terecht!
Nieuw gegeven: OPEN hoekenwerk
Voordelen:
- niet alle taken hoeven even lang te duren (makkelijker om opdrachten te vinden)
- kinderen kunnen zelf bepalen wanneer ze wat doen
- een gevarieerder aanbod
- plezier zal groter zijn waardoor hun motivatie stijgt
Nadelen:
- kinderen kunnen steeds voor dezelfde hoeken kiezen -> oplossing: een overzichtsblad waar leerkracht kan zien aan welke hoeken ze gewerkt hebben (mogelijkheid tot bijsturen)
- wanneer vervang je de hoeken? -> oplossing: ik stel voor om komend schooljaar te starten met een aantal hoeken die om de vier weken volledig worden vervangen, ook al hebben sommige kinderen een hoek niet doorlopen. Is er een hoek die binnen bijvoorbeeld drie weken door iedereen werd doorlopen, dan vervang ik die eventueel eerder.
Algemene organisatie
Jaarplanning maken in het begin van het schooljaar:
- uittekenen hoeveel dagen hoekenwerk er zullen zijn (op donderdag)
- blokken van vier weken maken zodat de kinderen vier weken aan eenzelfde hoekenwerk kunnen werken
- 4 donderdagen van 50 minuten = 200 minuten hoekenwerk
Kinderen kiezen een partner voor vier weken, bij een oneven aantal kinderen is er één groepje van drie.
- lukt het niet om op een ordevolle manier te kiezen, dan worden er klasnummers getrokken
- hier hebben ze ook een mogelijkheid om met vier te werken voor sommige opdrachten (als ze dat willen tenminste, geen verplichting). dan kunnen ze bijvoorbeeld een spel met vier spelen, in plaats van met twee. zijn ze bij een andere opdracht eerder klaar, dan kunnen ze weer opsplitsen
- leerkracht houdt de duo’s bij want het is de bedoeling dat de kinderen zoveel mogelijk nieuwe duo’s vormen bij een volgend hoekenwerk
Vier weken aan eenzelfde hoekenwerk, er zijn 10 opdrachten.
- klaar met de tien opdrachten? iets afwerken of extra spelletje (per vier weken twee extra opdrachten voorzien (kan ook verder werken zijn aan één van de hoeken, bijvoorbeeld punniken, breien,… of raadsel, spelletje, breinbreker,…)
- telkens opdrachten voor 2, 3 of 4 kinderen
- overzichtsblad maken: kinderen zetten een kruisje als ze klaar zijn met een hoek, zijn ze bij het afsluiten begonnen maar nog niet klaar, dan zetten ze één streep van het kruisje (/)
· De klasmuur met de verschillende hoeken
- alleen de hoeken die tijdens dit hoekenwerk open zijn, worden aan de muur bevestigd
- naast de hoeknaam zijn er vier stukjes klittenband voorzien waar de kinderen hun naam kunnen bevestigen
- schuiven ze door, dan verplaatsen ze hun naam
- het is altijd duidelijk wanneer een hoekje volzit en waar de kinderen geen plaats kunnen nemen
- voor elk hoekenwerk wordt er even georiënteerd: er worden afspraken gemaakt, regels worden herhaald en er worden eventueel enkele hoeken toegelicht
- in elke hoek staat een kader met de naam van de hoek in de groot (komt overeen met de klasmuur) - moet ik nog aanschaffen maar kost amper 0,99 euro bij Ikea
- in de hoeken waar dat nodig is, staat een zandloper zodat de kinderen eerst de tijd kunnen nemen om het werk te plannen. op die manier vermijd je dat de leerlingen onmiddellijk aan de slag gaan zonder eerst de fiche/opdracht te hebben gelezen
- na elk hoekenwerk van vier weken zou ik graag evalueren. ik ben er nog niet uit hoe ik dit zal doen. ik wil dat dit niet alleen het product, maar ook het proces evalueert en dat ik als leerkracht op die manier het nodige kan doen om bij te sturen indien er zich noden voordoen.
Je merkt het, er zijn heel veel plannen en er werd eigenlijk al behoorlijk over nagedacht. Het komt er nu op aan om zoveel mogelijk opdrachten te vinden en die uit te werken. Daarnaast wil ik ook nog veel ander materiaal verzamelen.
- kaartjes voor materiaalmeester/kapitein
- klasnummers en een knikkerzakje zodat ze een nummer kunnen trekken als het duo's kiezen niet erg vlot gaat
- bestekmapje waar kinderen opdrachten in kunnen bewaren
- een overzichtsblad voor de kinderen (in hun bestekmapje) zodat ze kunnen zien aan welke hoeken ze doorheen het jaar werkten (eventueel bijsturen als kinderen te vaak naar dezelfde hoek trekken)
- ...
En dit heb ik al en staat nu al ter uwer beschikking:
Fijn weekend!
Beste,
BeantwoordenVerwijderenDit is echt prachtig materiaal. Ik ga de mooie fiches gebruiken voor mijn eerste hoekenwerk over de tovenaar van Oz. Hartelijk dank om dit te delen!
veel groetjes,
an