vrijdag 24 juli 2015

Wat te doen met een minder goede (tot zwakke lezer)? Mevrouw Kinderboek weet raad!

Sinds ik Pinterest heb ontdekt, verzamel ik over tal van onderwerpen gigantisch grote hoeveelheden ideeën. Het probleem is nu natuurlijk dat ik zodanig veel pins heb, dat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zie. De ideeën blijven wel smeulen, maar eigenlijk komt er veel te weinig werkelijk materiaal uit voort. Daarom vind ik het ook nu eens tijd om die borden wat van dichterbij te bekijken, te sorteren en eventueel ideeën uit te werken en te delen met jullie.

Een paar dagen terug begon ik met mijn bord 'Klas' te overlopen. De minder interessante links verwijderde ik en de andere probeerde ik onder te brengen in 'sub-borden'. Dat levert voor jullie misschien ook meer op. Op die manier kan ik er dan makkelijk een bord bij nemen als ik een bepaald vak of vakonderdeel wil gaan aanpakken of verder uitwerken.

Ik moet zeggen dat lezen behoorlijk hoog op mijn to do lijstje staat. Er werd al het een en ander uitgewerkt (zoals tandem- en slingerlezen), maar ik vertelde jullie er hier nog niet alles over en ik wil nog veel meer leuke en interessante dingen met mijn kinderen gaan doen. Lezen is voor velen een struikelblok en op het net is heel vaak te lezen dat elke dag 15 minuten lezen cruciaal is voor de ontwikkeling van je kind. De kinderen leren zich inleven in het leven van iemand anders, hun woordenschat wordt er veel rijker van, ze begrijpen veel meer uit de wereld rondom zich en ook studeren gaat op latere leeftijd meestal een pak vlotter.

Voor ik wat nieuwe ideeën hier met jullie deel, wil ik eerst het volgende artikel even tonen. Het is niet van mijn hand, maar ik denk dat ik het op mijn ouderavond in oktober zal inzetten. Er zijn immers veel ouders die met hetzelfde probleem kampen. Het verhaal is zo herkenbaar en naarmate het artikel vordert worden er tal van interessante tips gegeven. Door het in het perspectief van een ouder te vertellen, denk ik dat er ook veel meer mensen baat bij zullen hebben. Het komt immers niet van die alwetende of nog naar snotneus neigende leerkracht ;).

Bron van het volgend artikel: http://mevrouwkinderboek.nl/2013/07/05/zwakke-lezers-leeshulp/

HART ONDER DE RIEM VOOR ZWAKKE LEZERS (EN HUN OUDERS)

ik wil / ik wil niet leren lezenVlot het niet met leren lezen in groep 3 en 4? Dan denk je misschien dat je kind nooit goed zal leren lezen. Dat hij altijd een zwakke lezer zal blijven. Eens een zwakke lezer, altijd een zwakke lezer. Toch? Welnee, dat hoeft helemaal niet.* Tijmen bewijst het. Het Geheim? Leeskilometers. Hieronder onze tips, misschien heb jij er ook wat aan als je thuis een zwakke lezer hebt.

Zwakke lezer?

Maar eerst dit: misschien verbaast het je dat Tijmen een zwakke lezer is (was!). Maar het is zo. In groep 3 ging het kielekiele. Na een paar weken verzuchtte hij al: “Je zei dat ik zou leren lezen in groep 3. Nou, ik kan het nog steeds niet.” De magie van het zelf lezen had duidelijk nog niet toegeslagen. We oefenden wel wat thuis, maar niet heel veel omdat ik lezen niet schools wil aanpakken. (Zie ook de poll Dwing jij je kind met leren lezen en zie hier de resultaten van deze poll.)
Scoorde hij eind groep 3 nog avi E3 instructie, midden groep 4 was het E3. Over de cito-scores wil ik het niet eens hebben (au). O toch wel, over de schokkend hoge scores voor rekenen. Maar ja, deze site heet niet Mevrouw Rekenboek.
De juf gaf hem extra hulp met technisch lezen, en voor ons thuis zat er maar een ding op. Leeskilometers. Tijmen moest zelf gaan lezen, lezen, lezen. Klinkt simpel. Maar had ik dat niet ook geprobeerd in groep 3, en begin groep 4? En toen werd mijn voorstel voor leeshulp meestal begrot met luid gebrul (hij zat in zijn dinofase). Maar we hebben onze manieren gevonden om Tijmen wel te laten lezen (die zal ik hieronder met je delen). En daarna liep het als een trein.
Ik wil niet opscheppen (maar jou helpen), maar.. eind groep 4 zat hij qua avi-niveau op E4, precies zoals het ‘hoort’ dus. Er zijn nog wel punten waar we op moeten letten, en we moeten niet verslappen nu het zomervakantie is. Maar nu gaat het als vanzelf. Tijmen heeft enorm plezier in het zelf lezen. Sterker, ik houd gewoon niet meer bij wat hij allemaal leest… Dus heb je een zwakke lezer? Houd moed, overleg met school, en… lees!

Eerst zette ik het artikel integraal op mijn blogje, maar ik weet eigenlijk niet of dit mag. Wil je dus graag verder lezen, neem dan zeker hier een kijkje. Het is echt de moeite waard!



Daarnaast heeft de site van Mevrouw Kinderboek zeker nog vele andere troeven! Je kunt er terecht voor boekentips, maar je krijgt ook nog meer suggesties om je kind te begeleiden en met plezier te laten lezen. Het is dus een topper voor iedereen die met kinderen te maken heeft: ouders, grootouders, leesouders, leerkrachten, leiders van jeugdbewegingen,...
Vanaf nu vind je de site trouwens ook terug op mijn tabblad 'Links'.

Ben je trouwens nu al nieuwsgierig naar mijn bord rond lezen op Pinterest. Kijk dan snel even hier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...