maandag 24 augustus 2020

Leesplezier met Robbe en Bas

Ik had een aantal lezers al een hele tijd beloofd om nog wat rond lezen en meer specifiek rond Robbe en Bas te posten, maar het was hier uitermate druk dat ik even de tijd niet vond. Toch probeer ik vandaag al het een en ander met jullie te delen.

Vanaf september start ik met dobbellezen. Ik gebruik deze leesmethode in de eerste maand van het schooljaar en wissel die dan af met ralfilezen (waarover later zeker nog meer). In november pikken we de draad weer op en in januari, maart en mei doen we ook aan dobbellezen.


Wil je graag ook dit overzichtsblad gebruiken? Dan kan dat! Download het hieronder.

Vandaag wil ik het gebruik van Robbe en Bas in mijn klas toelichten, later komen de andere vijf onderdelen uiteraard ook nog aan bod. Bij dobbellezen is het de bedoeling dat de nummer 1 van de week (een onderdeel van mijn klastaakjes) met een grote dobbelsteen gooit. Op die manier ligt er op voorhand nooit vast hoe we gaan lezen en hangt alles eigenlijk van de dobbelsteengooier af. 

In tal van onderzoeken krijgen we te horen dat onze kinderen op vlak van lezen en begrijpend lezen slecht scoren. Daarom ben ik steeds op zoek naar nieuwe manieren om dit te gaan oefenen. Er bestaan al heel wat dingen, maar ik zat eigenlijk jaren vast met mijn handleiding. Begrijpend lezen wordt daar eigenlijk maar op één manier geoefend. Een tekst met vraagjes. Terwijl er zoveel meer manieren zijn om aan begrijpend lezen te doen. Criticasters zullen zeggen dat er ook weer vraagjes rond een tekst moeten opgelost worden en daar hebben ze eigenlijk volledig gelijk in, maar kinderen vinden het leuk en durven zelfs in discussie gaan. Heerlijk om te zien! Andere vormen van dit soort lezen komen trouwens ook nog aan bod als ik het over stap twee bij het dobbellezen heb. 

Hoe ga ik te werk met Robbe en Bas?  Per groepje (liefst per vier, maar kan ook met twee of drie) krijgen de kinderen vier omslagen. Elke omslag bevat een welbepaalde strip en dit in vier exemplaren. Zo kan iedereen makkelijk meevolgen. Ik maakte voor elk verhaal (en dus elke envelop) een titelblad.


De titelbladen kun je hieronder integraal downloaden.


Ik heb in totaal 160 strips verzameld. Hieronder vind je een lijst met alle verhalen.
(1 is groen, 2 is blauw, 3 is geel, 4 is rood, 5 is groen,...)

Elke strip wordt op een kleurtje geplakt zodat ze achteraf weer makkelijk op te ruimen zijn. 
Ik regel het zo dat de kinderen telkens van elk kleurtje een omslag hebben: dus een rode, een gele, een blauwe en een groene. Ik had dat ook duidelijk kunnen maken via gekleurde labels voor de omslagen, maar het kleur is dus alleen zichtbaar aan de achterkant van de quiz en op de vraagkaarten.


Want ja, ik maakte niet alleen 160 omslagen, ik voorzag ook iedere omslag van vier vragen. Dat zijn maar liefst 640 quizvragen rond Robbe en Bas.
Ik deel er hieronder twintig met jullie, maar ben je ook in de andere 140 geïnteresseerd? Aarzel dan niet om een mailtje te sturen (gietjescorner@hotmail.com).


In het begin vraagt het enige uitleg voor de kinderen er echt goed mee aan de slag kunnen. Bijt door en geef niet meteen op. Denk niet te gauw: het werkt niet. Ik heb het ook een jaar aan de kant gegooid omdat ik dacht dat het teveel tijd vroeg om alles aan te leren en uit te delen, maar als je doorbijt, loont het wel. De kinderen vinden het supertof. Ze helpen elkaar, ze leren vaak wat moeilijkere woorden lezen, ontdekken strips, lachen samen en proberen de vragen zo goed mogelijk op te lossen.

Om alles in goeie banen te leiden heb ik een stappenplan gemaakt. Schrik niet als je het downloadt, het is een serieuze brok! Maar eens de kinderen ermee weg zijn, hebben ze het stappenplan niet meer nodig. Het is gewoon een heel goeie leidraad in het begin (en het is op zich ook nog eens een goeie leesoefening). 

Ben je benieuwd naar dit stappenplan? Download het dan hieronder. Ik maakte er eentje voor vier leerlingen, voor drie leerlingen en voor twee leerlingen in een groep. Zo kan elke klas ermee aan de slag. 



Met velcro bevestig ik op elke bank een letter. Ik gebruik dat ook heel vaak bij andere werkvormen.
Wil je zelf ook ABCD-kaartjes gebruiken? Download ze dan hieronder. Ze vielen wat groot uit. Daarom kopieer ik ze op 80%.

Wil je alles graag nog eens nalezen in een draaiboek of ben je op zoek naar passende doelen. Dan lijstte ik alles op voor je!

Wil je zelf ook aan de slag, maar heb je onvoldoende leesmateriaal? Laat me dan gerust iets weten. Reageer hieronder of stuur rechtstreeks een mailtje naar mijn alom bekende adres.


Tot morgen!

5 opmerkingen:

  1. Heb je ook de stripverhalen digitaal?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik start net in het tweede leerjaar. Vorig jaar was er maar één tweede, dus maar materiaal voor één klas. Als je iets kan delen digitaal, graag! Ik snuister nog wat verder op je website. Ik heb al heel veel prachtig materiaal gezien! Alvast bedankt 🙏
    Loeshombrouck@dehazensprong.be

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit schooljaar sta ik in het tweede leerjaar. Ik zou de verhalen van "Robbe en Bas" en quizvragen gebruiken. Je hebt echt prachtig materiaal!

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...