Wie Gietjes Corner al een tijdje volgt, weet dat ik elke morgen start met een herhalingsblad/bundel. Vroeger maakte ik elke dag een blad, belde de leerling die als eerste klaar was en gingen we daarna van start met de geplande lessen. Het concept noem ik sinds jaar en dag 'Dagelijkse Kost'.
Intussen ben ik al aan jaargang zeven toegekomen en doorheen de schooljaren veranderde er heel wat. Zoveel jaren terug hield ik het maar een paar maanden vol, daarna werkte ik steeds meer materiaal uit en vorig jaar was het echt de allereerste keer dat ik erin slaagde om ook na elke maand alles netjes mee naar huis te geven. Sommige ouders waren daar enorm dankbaar voor want zo zien ze ook goed met welke leerstof de kinderen bezig zijn.
Dit gezegd zijnde wil ik jullie vandaag uitleggen hoe ik vanaf maandag start met de - voor mij - ideale manier om de dag te starten.
Om te starten geef ik elke leerling een L-insteekmapje (uiteraard beplakt met een Geronimo-naamkaartje).
In dat mapje zullen er bundels verzameld worden. In het begin van de week krijgt elke leerling een bundel van zes bladzijden. Daar kunnen ze doorheen de week elke morgen aan werken.
De eerste bundel ziet er als volgt uit...
Het is de bedoeling om deze bundel elke dag klaar te leggen op de banken van de leerlingen. Probeer dit echt voor de bel te doen, dat werkt het makkelijkst en zo kan de schooldag ook rustig beginnen. Als je nog moet gaan uitdelen eens de kinderen binnen zijn, dan garandeer ik je dat je een deel van het voordeel van Dagelijkse kost verliest (ook mijn werkpunt :)).
Uiteraard zal ik dat maandag nog niet op die manier aanpakken. De kinderen moeten alles nog ontdekken hierrond waardoor we in het begin eerst en vooral samen de agenda zullen invullen. Daarna ga ik met de leerlingen aan de slag met Dagelijkse kost. Later deze week zal dit al zelfstandiger lukken en vanaf week twee proberen we de leerlingen hier steeds wat losser in te laten.
Eens de leerlingen hun schoolagenda hebben ingevuld en de huiswerken werden opgehaald, dan begint iedereen aan de bundel. Voor de eerste weken van het schooljaar werk ik nog zonder differentiatie, maar daar komt tegen het einde van september verandering in. De kinderen mogen echter wel hulp aan hun buur vragen. Dit gaat enkel over hun schoudermaatje, het vriendje dat naast hen zit (want de banken staan per twee). Het is de bedoeling dat ze elkaar gaan helpen, maar dat staat niet gelijk aan het antwoord voorzeggen. Hier moet in het begin zeker wat op getraind worden. Komen ze er samen niet uit, dan hebben ze de mogelijkheid om de hulp van de juf in te roepen. Dit doen ze aan de hand van de hulpvrager.
Die ziet er zo uit... Ik plakte gewoon twee grote plakbandrollen op elkaar.
Als de hulpvrager op rood staat, weten wij wanneer we langs moeten gaan. Groen wil zeggen dat ze met twee hun plan wel trekken, rood is hulp vragen. Vermeld er wel bij dat de kinderen aan andere oefeningen moeten verder werken, ook al staat hun hulpvrager op rood. Sommigen zitten dan gewoon te wachten en dat is uiteraard de bedoeling niet.
Na een goeie tien minuten wordt er afgerond. Je zult merken dat het in het begin wel wat tijd vraagt om alle leerlingen aan het werk te krijgen, maar na verloop van tijd zal dit steeds beter gaan. Kinderen halen huiswerken op, de schoolagenda wordt ingevuld en de kinderen die klaar zijn, herhalen. Tegen eind september spreken we ongeveer van een kwartier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten