woensdag 19 februari 2014

Manga uit Japan kan ook hier!

Ik sta momenteel in het tweede leerjaar, maar ik geef ook muzische in het vijfde leerjaar. Ik deed dit al een paar keer, maar ik moet mijn weg nog wat zoeken. Je probeert dingen uit, je schaaft dingen bij of je gooit iets de vuilbak in :).

Een tijdje geleden vond ik een les op Klascement rond het tekenen van manga. Deze werd gemaakt door Ilse Verhoeven en vind je hier. Dat leek me wel eens leuk om met mijn klas uit te proberen. Er zijn immers wel wat kinderen die altijd maar weer herhalen dat ze niet kunnen tekenen. Dan is het creĆ«ren van een stripfiguur echt een goeie tussenstap. Kinderen hoeven niet alles waarheidsgetrouw weer te geven en ze kunnen ook hun fantasie gebruiken. Dat vinden de meeste kinderen wel leuk.

Als instap vertelde ik de kinderen wat over manga. Op Wikipedia vind je een goeie uitleg en kinderen vonden deze uitleg heel interessant. Daarnaast liet ik hen ook een video zien. Op Youtube zijn er tal van inspiratiebronnen! Op het bord noteerde ik achteraf nog een korte samenvatting zodat de algemene info nog eens werd herhaald. Je kunt uiteraard ook een overzichtsblaadje maken als je met een muzische map werkt. Zo stond er op het bord dat manga uit Japan komt, anime is de animatievorm van de manga, grote ogen, een eenvoudige mond en eenvoudige neus zijn heel typisch.

Na de uitleg en de korte herhaling op het bord mochten de kinderen aan de slag. Ik liet ze eerst experimenteren. Het was niet de bedoeling om een volledig gezicht te tekenen, maar ik liet ze ogen, neuzen en monden uitproberen. Loopt dat heel erg moeilijk, dan kun je eerst nog ogen aan de hand van foto's bespreken. Het is immers de bedoeling dat de ogen groot en gedetailleerd zijn. De kinderen mogen dus ook de oogkas tekenen, de wimpers, de iris,... Het is een goeie tip om wat witte vlekjes in het oog te laten. Zo spreken ze veel meer aan!

Daarna zijn er verschillende opdrachten mogelijk. Ik liet de kinderen een zelfportret in manga maken. Uiteraard kun je ze ook een klasgenootje laten tekenen of gewoon een eigen mangafiguur.
Het was in mijn les de bedoeling dat de kinderen een behoorlijk groot hoofd tekenden en dat alleen de schouders nog op het blad werden gezet. Ik tekende zelf een korte schets voor aan het bord.

Eerst tekende iedereen met een tekenpotlood zijn of haar eigen hoofd in mangastijl.




Daarna werd alles ingekleurd met potlood of wasco. Het is hier ook belangrijk om accenten te leren leggen. Laat de kinderen niet alles even donker of licht kleuren, maar zorg ervoor dat er schakeringen in hun werk zitten. Dat is niet altijd even evident voor elk kind. Uiteindelijk werd ook de achtergrond in een kleur gezet.









Veel tekenplezier!

Bronnen:
*Klascement
*Wikipedia

2 opmerkingen:

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...