woensdag 1 mei 2013

Flockerdeflock!

Gisteren was het dan eindelijk zo ver. Al heel veel leuke ideeën gezien op al jullie fantastische blogs en vorige week toch al flockfolie besteld. Aangezien de jongste dochter van mijn oudste nicht gisteren voor een tweede keer haar Vormsel vierde, wilde ik toch geen kaartje met geld geven. Ik heb jullie al eerder verteld dat ik dat weinig origineel vind. Voor vriendinnen is het soms makkelijker om iets in elkaar te steken, maar wat geef je aan een kind van 12... Dus dacht ik er aan om dat geld gewoon weer wat origineler te verpakken. Het probleem is alleen dat ik altijd wat laat ben met mijn ideeën. Ik ging dus een uurtje voor het feestje aan de slag.

Ik zocht ergens een doosje met een deksel. Bewaar die zeker want die komen altijd van pas! Aangezien er op het deksel nog een tekening stond, plakte ik dat af met een wit papiertje. Zo kwamen de tekeningen zeker niet doorheen het stofje.


Omdat het de eerste keer was dat ik iets zou flocken, koos ik simpelweg voor de naam van de vormeling.
Ik tikte haar naam in een Word-document en ging op zoek naar een geschikt lettertype. Je kunt hier wellicht veel meer kanten mee uit, maar het moest snel gaan :). Ik koos uiteindelijk voor Berlin Sans FB Demi. Ik drukte de naam af en knipte de letters afzonderlijk uit. Zo verlies je niet al te veel van je flockfolie. Ik plakte alle letters vast met plakband op de blinkende kant. Op deze zijde zit er geen lijm.


Eens je alles goed hebt vastgemaakt, kun je de letters heel mooi uitsnijden. Het gaatje van de 'e' was het moeilijkste. Voor de rest viel dat eigenlijk wel goed mee. Al heb je wel een goeie schaar met eens scherpe punt van doen. Eens je die handelingen wat gewoon bent, denk ik dat het de volgende keer nog wat vlotter zal verlopen.
Uiteindelijk bekom je dan je vier letters uit je flockfolie. Ik koos hier nu voor wit omdat ik dit mooi vond passen met de gekozen stof waarmee ik het doosje wou bekleden.


Daarna legde ik het deksel van het doosje op mijn stuk stof en voorzag voldoende 'naad' om ook de zijkanten van het deksel te beplakken. Ik tekende dit allemaal netjes af met een krijtje en een geodriehoek uit mijn naaidoos. Op die manier weet je ook waar je de letters ongeveer moet gaan plakken.
De rest is eigenlijk een koud kunstje. Je legt de letters op je stof en je legt er een zak- of strijkdoek over. Je verwarmt je strijkijzer (zonder stoom en niet te warm) en je drukt een 30-tal seconden op de letters. Strijk niet, maar pers. Wanneer je het strijkijzer er terug afhaalt, plakken de letters mooi vast. 


Als je met een kritisch oog kijkt, dan merk je dat mijn stipje van de 'i' iets verschoven is, maar voor de rest ben ik behoorlijk blij met dit resultaat. Het komt er dus op aan om goed te positioneren en er dan voor te zorgen dat er niets meer verschuift. Plakken de letters niet helemaal vast, dan pers je nog eens met je strijkijzer op de letters. Er was eerst wat paniek omdat het strijkijzer echt in mijn stofje stond, maar dat trok later weer weg. Om alles te fixeren strijk je nog eens aan de achterkant. Strijk nooit rechtstreeks op de letters! Daarna haal je het blinkende velletje van de letters.

Ik gebruikte dit stofje nu om een doosje te bekleven dat ik vol stak met geld en lekkers. Dat vullen ging vlot, maar het bekleven ging net iets chaotischer. Als je handen dan vol lijm hangen en de tijd begint te dringen, bekom je soms wat minder mooie afgewerkte hoekjes. Dit moet ik de volgende keer beter doen, maar uiteindelijk ben ik toch tevreden met mijn eerste stof-flockcreatie :).



Voor het kritische oog een heel klein beetje schuin geplakt en misschien iets te veel lijm onder het stofje, maar voor de rest zeker voor herhaling vatbaar.

Veel flockplezier!


PS: Vorige week bestelde ik een aantal vellen flockfolie bij Hotfix Studio. De keuze is er misschien niet zo rijkelijk in vergelijking met vele andere websites, maar het is er behoorlijk goedkoop én alles wordt heel snel geleverd. Een aanrader dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...