zondag 9 november 2014

Begrijpend lezen op een creatieve manier met 'Ik LEES, ik DOE'

Ik liet jullie een tijd geleden al eens weten dat wij ons leesonderwijs aan het vernieuwen zijn. In de klas voerden we al vrij lezen in en dit in de vorm van slingerlezen. Dit loopt eigenlijk aardig goed! In het begin is het wat wennen voor zowel de leerkracht als de leerlingen, maar ik ben er zeker van dat tegen het einde van het eerste trimester alles gesmeerd loopt.

Daarnaast voeren wij na de herfstvakantie ook altijd het tandemlezen in. Dat was vroeger een werkvorm tussen het tweede en vijfde leerjaar waarbij de oudste kinderen een louter corrigerende rol kregen. Deze aanpak willen we volledig vernieuwen waardoor we de voorbije weken en maanden op zoek moesten naar nieuwe leesvormen. We kregen een insteek in een bijscholing en nu proberen wij de vernieuwingen in definitieve vormen te gieten.

Over de precieze uitwerking van dat vernieuwde tandemlezen vertel ik je later nog meer, maar één van de hoeken waar de kinderen in terecht komen is die van begrijpend lezen. We weten dat kinderen daar vaak minder op scoren omdat dit ook een moeilijk onderdeel van lezen is. Daarom willen we dit op een speelse manier verder gaan inoefenen.

Via het net kwamen we bij 'Ik LEES ik DOE' van Abimo. Dit is geen handleiding, maar een map met extra opdrachten rond lezen voor elke klas van de lagere school. Kinderen oefenen tegelijkertijd op technisch en op begrijpend lezen en per opdracht is er een werkblad, een leesblad en een correctieblad. Het materiaal is dus onmiddellijk inzetbaar in jouw klas. Daarnaast kun je ook differentiëren want elke opdracht heeft ook een nieuw AVI-niveau en een CLIB-niveau.

Wij kochten op school de map voor het tweede aan om die dus binnen tandemlezen in te zetten. We voorzien telkens een begeleider van het vijfde voor één of twee kinderen van het tweede. Wanneer de jongsten dan de tekst lezen, kunnen de oudsten corrigeren of bijsturen. De kinderen van het vijfde krijgen ook een correctiekaart zodat zij ook het werk kunnen gaan controleren.
Wij starten bij de eerste sessie met zo'n 12 opdrachten zodat er wat keuze is en voegen gaande weg wat extra opdrachten aan de werktafel toe.
(Hoe dit allemaal precies in z'n werk zal gaan, leg ik jullie zeker later nog uit.)

De opdrachten voor het tweede leerjaar:
1. Teken een wollig schaap - AVI M4 - Clib 5
2. Ruim je kast op - AVI M4 - Clib 5
3. Warm en koud - AVI M4 - Clib 4
4. Een leuke snee brood - AVI M4 - Clib 4
5. Een foto van de klas - AVI M4 - Clib 3
6. Kunstje: kies de zon - AVI M4 - Clib 4
7. Ri, ra, rups - AVI M4 - Clib 4
8. Hoe kies je een boek? - AVI M3 - Clib 3
9. Gezocht: mijn vriend Jonas! - AVI M4 - Clib 4
10. De vulkaan barst uit - AVI M4 - Clib 4
11. Een mooie hand - AVI M4 - Clib 4
12. Teken in een rooster - AVI E4 - Clib 3
13. Welke brug is het sterkst? - AVI M4 - Clib 4
14. Hallo... hoor je me? - AVI M4 - Clib 4
15. Een lekkere vogel op een stokje - AVI E3 - Clib 4
16. Volg de weg - AVI M4 - Clib 4
17. Sam maakt een drum - AVI M4 - Clib 4
18. Feest mee met de jarige! - AVI M4 - Clib 5
19. Muziek uit een fles - AVI M4 - Clib 4
20. Hoe heet die boom? - AVI M3 - Clib 4
21. Wie bouwt wat? - AVI E4 - Clib 5
22. Raak! - AVI M4 - Clib 4
23. Duo-voetbal - AVI M4 - Clib 4
24. Raad het getal - AVI M4 - Clib 5
25. Een bel in een bel - AVI M4 - Clib 4
26. Poets je tanden - AVI E4 - Clib 4
27. Ik ben een muis! - AVI M4 - Clib 4
28. Een verliefde muis of ... toch niet? - AVI M4 - Clib 3
29. Kat en muis - AVI M4 - Clib 5
30. Bromknoop - AVI E4 - Clib 4

Bronnen:
* http://www.abimo-uitgeverij.com/educatieve_uitgaven/index.php?ct=118&pg=detail&rid=1149



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...