dinsdag 5 mei 2015

Cijferraadsels voor mijn spelletjesdag

Mijn trouwe volgers weten dat ik al een tijdje bezig ben met het uitwerken van een spelletjesdag. Voor wie hier nieuw is, wil ik kort nog even uitleggen wat ik hiermee bedoel.

* Een kwartiertje per week een spelletje of raadsel aanleren.
* Ik doe dit op een dag waarin er geen turn- of zwemles valt. Kinderen die moeite hebben met het gewone 'onderwijsleersysteem' hebben op deze manier iets om naar uit te kijken ;).
* Zonder dat de leerlingen het weten, werken ze aan hun reken- of taalskills.

De bedoeling is om een planning van 36 weken uit te werken en dit in 9 blokken van 4 spelletjesdagen. Op die manier kan ik in het begin van het schooljaar de jaarkalender erbij nemen en gaan plannen. Zo hoef ik doorheen het jaar eigenlijk niet al te veel meer te doen voor deze leuke activiteit.

Ik had het op Gietjes Corner al eerder over sudoku'swoordzoekers, dammen en Boggle en het meeste hieromtrent vind je onder mijn label spelletjes terug. Nu heb ik een volledig schema gemaakt dat ik stelselmatig aan het uitbouwen ben met materialen en ideeën. Zo bracht ik de volgende spelletjes bij elkaar.

A. Sudoku
B. Boggle
C. Dammen
D. Woordzoekers
E. Cijferraadsels
F. Zweedse raadsels
G. Sudoku
H. Kruiswoordraadsels
I. Dammen

Het is de bedoeling om vier weken lang aan een spelletje te werken, maar uiteraard gradaties en variaties aan te brengen. Binnenkort lees je hier zeker nog meer over op Gietjes Corner.

Vandaag wil ik echter eerst nog eens mijn licht over letter E laten schijnen, namelijk de Cijferraadsels. Ik liet jullie vorige week al kennis maken met de boekjes van Smiling Friends en voor dit onderdeel van mijn spelletjesdag ga ik ook weer te rade bij deze serie. Op het voorbije Boekenfestijn kocht ik namelijk het volgende boekje... Ik betaalde er slechts € 1,95 voor!


In dit boekje staan er meerdere raadsels die met rekenen of getallen te maken hebben en ik wil er een aantal van gebruiken.

De eerste week waag ik me samen met de kinderen aan een cijferbloem.


De tweede week proberen we de rekenladder aan te vullen.


De derde week schotel ik de kinderen cijferzoekers voor.



En in de vierde week doen we een poging om het geheimschrift te ontcijferen.


Het is de bedoeling om eerst altijd samen op weg te gaan. Klassikaal proberen we tot een oplossing te komen. Daarna mogen de kinderen individueel of in groep aan de slag om nog meerdere raadsels tot een goed einde te brengen. Achteraf deel ik dan nog een aantal blaadjes uit zodat kinderen dit als extra taakje kunnen gebruiken. Uiteraard is hier ook een koppeling met het hoeken- of contractwerk mogelijk!

Bovenstaande blaadjes goot ik in een Word-document, maar ik deel ze hier wel niet op mijn blog. Ik zou het auteursrecht niet willen schenden! Wil je echter zelf aan de slag met deze raadsels, haast je dan heel snel naar een Boekenfestijn in je buurt!


Bronnen:
* http://www.vanstockum.nl/boeken/kinderboeken/sport-spel--12-jaar/nl/reuzeleuk-puzzelblok-cijferraadsels-8-9-jr-znu-9789044714715/
* Deltas: Reuzeleuk Puzzelblok Cijferraadsels 8-9 jaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...