dinsdag 29 september 2020

Stiltontas en actualiteit

Wie mijn blogje al een tijd volgt, weet dat ik een Stiltontas in mijn klas heb. Dit is meteen ook mijn aanleiding om op zoek te gaan naar nieuws. Geronimo heeft immers zijn eigen krant, de 'Wakkere Muis'. Met de tas kunnen kinderen zelf nieuws verzamelen, maar dit is niet verplicht. Aan de hand van een brief leg ik de ouders uit wat ze kunnen en vooral mogen doen. Niets moet. 

De tas ziet er als volgt uit...


Wil je de brief eens zien of gebruiken? Dan kan dat!

De tas zit vol leuke Stiltonspullen: een poppenhuis, een sprookjesboek, een puzzel, een kookboek, een luisterboek, een knutselboek, een 'gewoon' leesboek,... 





Ik kocht ook een kleur- en spelletjesboek en voorzag een map met kopieën en een pennenzak met allerlei spullen. Op die manier kunnen de kinderen zelfstandig aan de slag. In de map hangt een briefje zodat ze weten dat de blaadjes thuis mogen blijven, maar ze kunnen ze ook gewoon terug meebrengen naar school. 




Wil je ook dit briefje zien? Download het dan hieronder.
Of wil je de blaadjes ook graag inzetten? Stuur dan een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com.

In de tas zit ook een actuaschrift. Dit schrift is bedoeld om de kinderen op zoek te laten gaan naar leuke nieuwtjes. Vorig jaar (in het eerste leerjaar) deden ze dat aan de hand van Hup en toen vertelden ze vooral over de avonturen die ze samen beleefden, maar nu wil ik het wat verder opentrekken. Kinderen kunnen vertellen wat ze thuis met de tas allemaal deden, maar ze kunnen ook op zoek gaan naar nieuws in hun straat, buurt, dorp of zelfs in de wereld. In het schrift worden foto's en/of artikels geplakt. Als er mensen zijn die de mogelijkheid niet hebben om iets af te drukken, dan staat mijn e-mailadres in de brief vermeld zodat ik als leerkracht kan bijspringen waar nodig.

Het schrift ziet er als volgt uit... (al is het dit jaar een blauw exemplaar)



Wil je de voorbladen graag gebruiken? Dan kan dit uiteraard ook.
Op de achterflap plak ik een omslag en daar bewaar ik dan de brief 'Reporter van de week:_____'. Op die manier weet iedereen van wie welk nieuws komt.

Wil je weten hoe ik deze tas voorstel en welke doelen ik eraan koppel? Dan maakte ik een uitgebreide lesfiche voor jullie! Je kunt ze hieronder downloaden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...