maandag 12 oktober 2015

't Is feest, tralala!

Ik ga elk jaar opnieuw naar het Boekenfestijn in Kortrijk. Vroeger kwam ik wel eens gefrustreerd terug omdat ik zoveel mooi materiaal had zien liggen, maar het niet durfde te kopen. Ik wist immers niet hoe lang ik in een welbepaalde klas zou blijven en dan zou het ook zonde zijn om heel wat centen uit te geven aan materiaal dat na een jaar aan de kant zou vliegen.

Gelukkig sta ik nu al enkele jaren in het tweede leerjaar en kan ik iets opbouwen. Vroeger dacht ik altijd dat ik na een jaar of vijf zou uitgekeken zijn op een leerjaar, maar ik ben al afgestapt van dat idee hoor. Niet omdat ik lui word en op mijn lauweren wil rusten, helemaal niet. Ik heb gewoon het gevoel dat ik nog steeds heel erg hard werk aan ideale lessen, leuke randactiviteiten en creatieve werkvormen voor deze leeftijdscategorie. Ik kan dus wel nog wat tijd gebruiken in dat tweede.

Vorig jaar leerde ik het liedje ‘Hi ha hartelijk’ aan voor de jarigen en dat vonden de kinderen wel fijn, maar ik miste een extra schwung. Het liedje is nogal hoog en werd door heel veel leerlingen eerder als lastig dan als leuk ervaren. Daarom ging ik dit jaar op zoek naar iets anders. Dit vond ik op een cd van op het Boekenfestijn (vandaar dat ik met dit boekenfeest begon). Het boekje heet ‘De mooiste feestliedjes’ en er staan 22 toffe verjaardagsliedjes op. Sommige zijn beter geschikt dan andere (omdat het Nederlandse liedjes zijn), maar ik denk dat iedereen er wel iets mee is. De cd kost slechts enkele euro’s en voor die prijs krijg je ook nog een boekje met de liedjesteksten.



Dit jaar koos ik voor ‘Het is feest’
’t Is feest tralala.
’t Is feest tralala.
Wij zijn vandaag zo blij, ja, ja.
’t Is feest tralala.
’t Is feest tralala.
Hiep, hiep, hiep,
hiep, hiep, hoera!

’t Is feest tralala.
’t Is feest tralala.
Wij zijn vandaag zo blij, ja, ja.
’t Is feest tralala.
’t Is feest tralala.
Hiep, hiep, hiep,
hiep, hiep, hoera!

Ik voorzag het liedje ook nog van een dansje. Misschien ideaal om in de eerste week van het schooljaar aan te leren. Op die manier heb je meteen een les beweging en ben je klaar voor de eerste jarige van de klas.

De kinderen gaan allemaal in een kring staan en geven een hand aan elkaar.
Bij de instrumentale stukken wandelen de kinderen gewoon rond in een kring.
Wanneer de tekst begint staan ze stil.
Op tralala draaien de kinderen met de handen in de lucht.
Wij zijn vandaag zo blij -> gaan met hun vingers over hun mond
Ja, ja -> Beide duimen in de lucht
’t Is feest tralala -> bij tralala weer draaien met de handen in de lucht (2x)
Hiep, hiep, hiep, hiep, hiep -> vijf keer in de handen klappen
Hoera -> in de lucht springen

Dan stappen de kinderen terug rond en wordt hetzelfde nog eens herhaald.
De laatste keer stappen de kinderen niet gewoon rond, ze laten de handen los en zwaaien met de armen in de lucht.

Ik hoop dat je iets begrijpt van mijn uitleg. Indien niet, laat gerust een reactie achter!


Bronnen:
* De mooiste feestliedjes (boekje Boekenfestijn)
* http://www.omasmarktkraam.nl/webshop/speelgoed/detail/520/de-mooiste-feestliedjes.html

1 opmerking:

  1. Waar zou ik deze CD kunnen kopen aub ?
    Standaard Boekhandel ?
    Dankjewel !!

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...