dinsdag 1 oktober 2024

Boggle, een keileuk puzzelspel met letters

Ik postte het volgende spel hier al een aantal keer, maar dat is ook alweer ettelijke jaren geleden. Vandaar dat ik het graag nog eens in the picture zet. Je hebt er helemaal niet zoveel materiaal voor nodig en het is een ideaal tussendoortje met de hele klas! Al kan het ook in kleinere groepen worden gespeeld. Waar ik het over heb? Over Boggle

Jaren terug was het in mijn klas onderdeel van mijn spelletjeskwartier, maar je kan het spel zeker ook op zichzelf gebruiken. Wil je meer weten over dat spelletjeskwartier, kijk dan zeker eens terug naar het artikel over de sudoku's van 23 september.

Eerst en vooral heb je letterkaarten nodig en deze zijn hier al op mijn blog te vinden. Kijk daarvoor terug naar 'Een letterdoos voor je bord.

De letterkaarten zien er zo uit...


Ik maakte er een hele serie waardoor ik ze niet dubbel hoef te gebruiken. De letterkaarten voor Boggle verzamelde ik in de volgende zelfgemaakte tas...


Je kunt hiermee gevarieerd aan het werk gaan. Doorheen het schooljaar voegde ik er altijd klanken aan toe. Je kunt ook opteren om enkel met letters te werken, in plaats van met klanken. De letters op mijn tas zijn nog steeds in de kleuren van mijn oude letterkaarten, maar ik vond een nieuwe zak maken een beetje van het goeie te veel en vooral geen prioriteit.

Vul de zak met letterkaarten en laat iemand uit de klas 16 kaarten trekken. Als je enkel letters gebruikt, stop dan bepaalde letters wel een aantal keer in de tas. Zo kunnen er langere woorden gemaakt worden.
Voorzie de kaartjes ook van magneetlint of velcro. Het hangt er natuurlijk van af waar je ze wil gaan ophangen. 

Binnen een afgesproken tijd is het dan de bedoeling om zoveel mogelijk woorden met de gegeven letters te maken. Ze mogen elke letter maar één keer gebruiken (tenzij er natuurlijk 2 dezelfde letters aan het bord hangen). Je kunt de kinderen alleen laten werken, maar het werkt ook zeker met twee per groepje. Dan zijn de kids soms net iets creatiever of gemotiveerder. 

De woorden worden op een scoreblad genoteerd en dat ziet er dan als volgt uit...


Het schrijfblad kun je hieronder downloaden.

Omdat ik weet dat er in veel scholen nogal sterk op het maken van een agenda gehamerd wordt, zocht ik een hele tijd ook passende doelen bij dit spel. Je vindt ze hieronder...

Doelstellingen:

 ZILL-doelen:

·        TOtg1 Plezier beleven aan taal en het spelen met taal

·        IKvk2 Hoopvol geloven in en vertrouwen op de eigen leef-, leer- en ontwikkelkracht

Ervaren hoe mensen elkaar kunnen steunen en motiveren om zich te ontwikkelen – steun en aanmoediging van anderen toelaten – ervaren hoe men zelf steun kan bieden aan anderen en anderen kan motiveren – ontdekken hoe belangrijk het is voor alle mensen om innerlijk vrij te kunnen zijn

·        SErv3 Samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel

Op een gezonde manier omgaan met competitie – elkaar aanmoedigen

 Lesdoelen:

·        De leerlingen kunnen verwoorden hoe het spel Boggle in elkaar zit

·        De leerlingen kunnen verwoorden hoe commentaar invloed heeft op welzijn, functioneren en resultaat

·        De leerlingen kunnen verwoorden waarom aanmoedigen, steun en samenwerken belangrijk is

·        De leerlingen kunnen verwoorden wat ze zelf aangenaam vinden

·        De leerlingen kunnen een klasgenoot op een positieve manier aanmoedigen




Tot gauw!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nog een dosis woordzoekers!

 Vorige week vertelde ik jullie hier over mijn woordzoekers en ik liet toen ook verstaan dat er nog veel meer waren. Deze zijn intussen ook ...