woensdag 25 september 2013

Deadline van Rachel Ward

Zoals jullie eerder al merkten, lees ik tussen de romans en thrillers door ook wel eens een jeugdboek. Ik vertelde je heel erg lang geleden al eens iets over de boeken van Rachel Ward, maar toen stond mijn blog nog maar in z'n startblokken, waardoor ik het nu nog eens opnieuw (en beter) doe. Toen had ik het over 'De Chaos', maar daar begint het verhaal eigenlijk niet. Rachel Ward schreef een erg spannende trilogie dat ik enkele jaren terug al eens las. Aangezien ik toen zodanig veel tijd tussen de boeken liet, hing het verhaal niet echt samen. Daarom bracht ik nu onmiddellijk alle drie de boeken in één keer mee. Het verstand komt blijkbaar echt wel met de jaren :).

DeadlineHet eerste boek uit het vervolgverhaal is 'Deadline'. (Uiteraard kun je de boeken ook afzonderlijk lezen, maar als er een reeks is, lees ik ze graag allemaal na elkaar.) 'Deadline' handelt over een slungelige jongen die bij zijn oma woont en een meisje dat nummers ziet. Ze ziet nummers in de ogen van de mensen en die cijfers stellen hun sterfdatum voor. Een fantasiewereld die voor mij helemaal nieuw is.

Gegevens

Oorspronkelijke titel: Numbers
Vertaald door: Aleid van Eekelen-Benders
Omslagontwerp: Leentje van Wirdum / Steve Wells
ISBN: 978 90 477 0222 1
Uitgegeven in het Engels: 2008
Uitgegeven in het Nederlands: 2009
Uitgeverij: Lemniscaat Rotterdam
Aantal pagina's: 285

Flaptekst

Jem kijkt dagelijks de dood in de ogen. Letterlijk: als ze iemand aankijkt, weet ze wanneer die persoon doodgaat. Vrienden maakt ze om die reden niet. Totdat ze Spider ontmoet: een einzelgänger, net als zij. Ze weet dat hij niet lang meer te leven heeft, maar toch gaat Jem met hem mee naar het reuzenrad The London Eye. Als ze in de rij staan ziet Jem dat alle mensen om haar heen dezelfde sterfdatum hebben. De datum van vandaag... Snel rennen ze weg. Seconden later vindt een terroristische aanslag plaats. Algauw zijn Jem en Spider de meest gezochte criminelen van het land. Hun vlucht mondt uit in een bloedstollende trip door Groot-Brittannië, waarin ze steeds wanhopiger proberen uit handen van de politie te blijven. Hoe kunnen ze hun onschuld bewijzen? En kan Jem de naderende dood van Spider voorkomen?

Mijn beoordeling (++)

Dit soort verhaal is helemaal nieuw voor mij, je kunt het dus echt origineel noemen. Daarom verdient dit boek zeker en vast twee kruisjes. Je moet wel van het genre houden, maar het is echt goed in z'n soort. Rachel Ward heeft er een geloofwaardig verhaal van gemaakt, ook al is en blijft het fantasie. De karakters worden zodanig goed omschreven dat je voelt wat Jem en Spider voelen, dat je als het ware samen met hen op de vlucht gaat. Wanneer je dit boek hebt gelezen, zul je heel snel willen weten hoe het verhaal verder gaat. Dit kun je lezen in 'De chaos'.


Bron foto:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...