zondag 15 september 2013

Kan beter-bonnen

Een tijdje geleden vertelde ik je hier over mijn bravobonnen. Ik maakte die om in het tweede leerjaar te gebruiken. Aangezien ik dit jaar voor een klas van dertig kids sta, moest er ook nog een tegenhanger voor die bravobon komen. Eigenlijk was ik niet van plan die te maken, maar de klasgroep drong het mij wat op. Niet dat ze echt stout zijn hoor, maar de touwtjes moeten toch terug wat strakker aangespannen worden na die heerlijk lange vakantie :).

Dus ik ging aan de slag met pictogrammen van Leendert Jan Vis. Voor elke mogelijke 'overtreding' probeerde ik een kaartje te maken. Zo heb ik er eentje voor een toiletbezoek tijdens de les, maar ook voor het maken van rommel en lawaai,... Hieronder zie je een aantal voorbeelden.




De uitgeknipte kaartjes plakte ik achteraf op een rode kaart. Zo zijn ze onmiddellijk herkenbaar. De kinderen bewaren de kaartjes in hun schoolagenda. Als ze drie rode kaarten hebben ontvangen, moeten ze een strafwerkje maken. Die opdracht kan heel uiteenlopend zijn. Bij een goeie prestatie kunnen ze kiezen voor een groene bon (of bravobon) OF voor het terug afgeven van een rode bon.

Ik voorzag de kan beter-bonnen van een lijntje zodat de naam van het kind ingevuld kan worden. Op de achterkant schrijf ik dan nog wat meer uitleg over de 'overtreding'. Zo weten de ouders ook waarom hun kind een rode kaart heeft gekregen.

Wil je ook aan de slag met deze bonnen?
Kijk dan hier voor de kan beter-bonnen.
Hier voor de bravo-bonnen.
Hier voor de beloningen.
En hier voor het label voor de bonnenbus.

Veel plezier ermee!

Bron afbeeldingen: http://www.jufsamantha.nl/downloads/dagritme/ljv.php

3 opmerkingen:

  1. Verschrikkelijk... een toiletbezoekje tijdens de les als "overtreding"...
    Karlien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat hier niet over één bezoekje hoor! Het gaat erom dat de kinderen niet elke dag tussendoor naar het toilet kunnen! Sommige profiteren hiervan en dat kunnen andere leerkrachten zeker beamen!

      Verwijderen
  2. Liever positieve kaartjes uitdelen, benoem het gewenste gedrag. Ik schrik er toch wel van. Het is vast goed bedoeld.

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...