zondag 22 september 2013

Weetjes '13/17

Studeren zou je in principe elke dag kunnen en moest het mogelijk zijn, ik ga weer naar school. Ik heb daar altijd van genoten en zou dat nu nog doen. Na mijn studies lager onderwijs, ging ik ook nog journalistiek studeren. De honger is echter nog niet gestild. Aangezien er brood op de plank moet komen en mijn ventje niet alleen kan instaan voor de inkomsten ga ik toch maar werken. Met plezier, maar dat studeren laat ik ook niet helemaal achterwege. Daarom verzamel ik nog elke dag weetjes die ik hier vaak post. Een onuitputtelijke bron mag je het noemen want ik heb zeker nog materiaal voor een bericht of honderd :).

1. De helmbasilisk wordt ook wel eens de Jezus Christushagedis genoemd omdat het dier met zijn achterpoten over het water kan rennen.

2. Een konijn hoort niet tot de orde van de knaagdieren, maar wel tot die van de haasachtigen.

3. James Ensor (1860-1949) werd geboren in Oostende en stond afgebeeld op de briefjes van 100 frank. Hij was een Belgische kunstschilder en stichtte samen met enkele andere kunstenaars in 1883 Les XX (Les Vingt). Deze groep rebelleerde tegen de verouderde academische standaarden. Ensor behoorde bij 'het symbolisme'. Hij schilderde onder andere 'De intocht van Christus in Brussel'.


4. Angela Merkel haar bijnaam is Das Mädchen. Haar meisjesnaam was Angela Kasner. Merkel is de naam van haar eerste man. Ze is lid van de CDU en is sinds 2005 bondskanselier van Duitsland.

5. Tuinkers heeft verschillende namen. Men noemt het ook wel  cressonnette, sterrenkers of bitterkers. Waterkers is iets anders!


6. Showrooming is het fenomeen waarbij mensen naar winkels gaan, zich daar laten adviseren, soms dingen gaan passen, maar uiteindelijk alles op het internet gaan kopen.

7. De hoofdstad van San Marino is San Marino zelf.

8. De Russische oktoberrevolutie begon volgens de Juliaanse kalender in oktober, maar volgens de Gregoriaanse kalender in november.

9. De Grand Canyon ligt in het noorden van de Amerikaanse staat Arizona. Het water van de Colorado heeft deze kloof doen ontstaan.

10. YOLO is het acroniem voor You Only Live Once.


Bronnen foto's:
http://historiek.net/tentoonstelling-james-ensor-ontmaskerd/9336/
http://www.bakker-be.com/nl/product/spruitgroente-tuinkers/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...