zaterdag 14 september 2013

Stiltonklas wordt uitgebreid!

Geheel op de valreep kreeg ik een paar weken terug te horen dat ik dit schooljaar toch aan de slag kon in de plaatselijke vrije basisschool. Ik kreeg het tweede leerjaar voorgeschoteld en dit voor elke voormiddag. Omdat ik een paar jaar geleden al eens wat materiaal in het thema van Stilton uitwerkte, ging ik daar nu lustig mee verder. Ik vind het - naast de lessen en de zorg voor de kinderen - als leerkracht belangrijk om iets moois van je klas te maken.

Mijn klasversiering en hangers liet ik hier en hier al eens zien, maar ik ging dit jaar nog een stapje verder. Ik maakte nog nieuwe hangers in de vorm van een boekentas. Ik trok maar één foto, maar ik heb ze in verschillende formaten en in verschillende kleuren.


Ieder kind kreeg opnieuw twee huiswerkmapjes. Zo heb ik iets meer tijd om de huiswerkmappen te verbeteren. De ene dag krijgen ze de groene mee, de andere de rode. De naamkaartjes kun je hier downloaden.


Daarnaast moet een kind in het tweede leerjaar ook vaak lezen. Daarom voorzag ik ook een leesmap. De naamkaartjes voor deze map vind je hier.


Voor rekenen is er een rekenschrift, voor spelling een spellingschrift. In het rekenschrift worden er wekelijks toetsjes gegeven, in het spellingschrift staan de wekelijkse dictees. Het voorblad voor het dicteeschrift vind je hier, dat voor het rekenschrift hier.



De schoolagenda werd ook in hetzelfde thema versierd. Voor de jongens een Geronimo, voor de meisjes een Thea. Het voorblad vind je hier.


Voor de onthoudwoordjes van de methode 'Kameleon' zorgde ik voor een map met bijhorende omslag. Zo kunnen de kinderen de kaartjes het hele jaar goed bewaren. Het mapje zit altijd in hun grote huiswerkmap zodat ze zowel thuis als in de klas kunnen oefenen.
De voorkaft voor dit mapje vind je hier. Die voor de omslag hier.



Voor de tafelkaartjes werkte ik met hetzelfde systeem. Ik voorzag een map met bijhorende omslag. Zo kunnen de kinderen dagelijks hun nieuwe maal- of deeltafel oefenen. 
De voorkaft voor het mapje vind je hier, die voor de omslag hier.



Aangezien ik maar liefst 30 leerlingen in mijn klas heb, moeten er vaak kinderen individueel 'bijgewerkt' worden. Daarom maakte ik voor ieder kind ook een oefenschrift. Daar kunnen extra oefeningen in gemaakt worden en dit met mezelf of de ambulante leerkracht als begeleider.
De voorkaft voor het schrift vind je hier.


Als laatste kregen de kinderen ook een grote huiswerkmap. Daar kunnen ze hun kleine huiswerkmap, hun mapjes met de onthoudwoorden en tafelkaartjes, hun leesmap en hun schoolagenda in bewaren. Ik voorzag elk blad van hun naam die ze zelf konden inkleuren. De basis voor het blad vind je hier.


4 opmerkingen:

  1. Kan je me wat meer info geven ivm de tafelkaartjes in de omslag en het mapje?
    bedankt
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Intussen alles gevonden wat je nodig had? Of kan ik je nog ergens mee helpen?

      Verwijderen
  2. Heb je ook Stilton dagritmekaarten?

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...