woensdag 18 september 2013

Leesmap voor thuis of in de klas

Ik liet je hier al zien dat ik in het tweede leerjaar met een leesmap werk. Het systeem is heel erg simpel. In het begin van de lagere school voert mijn collega zo'n map in en ik zet de traditie van het eerste in het tweede eigenlijk gewoon verder. Een leesmap zit altijd in de huiswerkmap en gaat dus elke dag mee naar huis. Op maandag zijn mijn kindjes verplicht om te lezen. Ze krijgen dan geen ander huiswerk. Het is wel de bedoeling dat ze ook op andere momenten nog gaan oefenen. Die momenten kunnen ze vrij kiezen. Ik opteer in het tweede voor (minstens) een drietal leesbeurten per week.

Vorig jaar stak ik blaadjes met woordrijen en verhaaltjes in de map en deze waren voor ieder kind hetzelfde. Voor die map gebruikte ik een gewoon bestekmapje.



Op die leesblaadjes staat onderaan een rij figuurtjes. Wanneer de kindjes zo'n blaadje gelezen hebben, moeten ze één figuurtje inkleuren. De ouders noteren boven (of onder) de figuur de datum en plaatsen hun handtekening. Zo heb je altijd een goed zicht op wat er werd gelezen en wanneer dat werd gedaan.


Zoals ik al zei, zijn die blaadjes voor elk kind gelijk. Sommige kinderen lezen echter veel beter dan andere. Om dit verschil op te vangen voorzie ik de map ook van een leestabel. Kinderen die liever oefenen in een boekje kunnen dit ook. Dan hoeven ze niet altijd die (makkelijkere) blaadjes te lezen en kunnen ze ook andere leesuitdagingen aangaan. In die tabel kan ik zien welk boekje ze wanneer hebben gelezen en hoeveel bladzijden dat in totaal waren.

Ook zin om met zo'n leesmap te beginnen? Kijk dan snel even hieronder.

De kaartjes voor de leesmap vind je hier.
De mannetjes voor de leesbladen zie je hier. Ik zet er nu alleen het schooljaar niet meer op zodat ik ze elk jaar opnieuw kan gebruiken :).

Veel lees- en werkplezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...