maandag 13 oktober 2014

Een sudoku-overzicht

De voorbije weken deelde ik jullie heel wat dingen rond sudoku's. Misschien komt het allemaal niet meer zo duidelijk over waardoor ik hier eigenlijk nog eens een korte samenvatting wil plaatsen.

Eerst en vooral wil ik dus elke donderdag het laatste kwartier vrijhouden voor spelletjes. De komende weken is dat voor sudoku's. Volgend jaar wil ik daar al van de eerste week mee beginnen, maar dat gebeurde nu niet. Uiteraard is het wel mogelijk om er op gelijk welk moment mee te beginnen. Ik zou echter wel steeds in dezelfde volgorde werken.

* 1ste week: systeem sudoku uitleggen en eerste sudoku van Sudoku Start maken.



* 2de week: de andere drie van Sudoku Start (blaadje hierboven) maken.

* 3de week: 4x4 sudoku met geometrische figuren maken


* 4de week: sudoku met getallen


Daarna zou ik misschien een pauze inlassen en eventueel eerst een ander raadseltje aanpakken. Op die manier is het wat afwisselend voor de kinderen. Blijft de sudoku hen echter nog altijd boeien, dan zou ik de moeilijkheidsgraad nog wat verhogen.

* 5de week: 6x6 sudoku met geometrische figuren


* 6de week: 6x6 sudoku met getallen


* 7de week: 9x9 sudoku met getallen


Wellicht is deze stap in het tweede leerjaar een stap te ver, maar dat zullen we dan wel weer zien. Het is de bedoeling om te kijken hoe ver we met de klasgroep komen. Daarnaast moet er uiteraard ook nog tijd over blijven voor andere spelletjes. Ik zal me vooral laten inspireren door oude kinderkranten uit de Libelle, vakantieblaadjes, Zonnekindjes en andere kinderrubrieken in tijdschriften en kranten. Uiteraard zijn ook hier weer tips welkom!

Wil je één van de bovenstaande sudoku's gebruiken en kun je ze niet downloaden? Aarzel dan niet en stuur een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com! Ik probeerde ze allemaal via Google Drive te posten, maar de figuren sprongen soms alle kanten op. 

Eén van de volgende dagen post ik nog meer oefenmateriaal en een handige boekentip rond sudoku's!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...