donderdag 9 oktober 2014

Sudokudidactiek...

We gaan er wat geleerde woorden tegen gooien vandaag... om maar te zeggen dat alles serieus onderbouwd is hier :).

Die didactiek laten we na één zin al achterwege hoor, ik wil gewoon even uitleggen wat mijn gedachtegang achter heel dit opzet - rond sudoku's - is.

Ik heb het altijd fijn gevonden om kinderen heel veel nieuwe dingen en prikkels aan te bieden. Als je je alleen maar bij de lessen uit de handleidingen houdt, heb ik het gevoel dat mijn klas niet genoeg swingt. Dat kan ook aan mij liggen hoor, ik heb wel van die rare trekjes :).

Daarom ook dat ik op zoek ga naar andere, nieuwe dingen. Dingen waar ze iets uit leren, maar die toch ook leuk zijn. Ik kwam dus vorig weekend uit op sudoku's. Ik gebruikte het eerder al als tussendoortjes in de hogere leerjaren, maar ik merk dat er ook in de eerste graad zo'n behoefte bij de kinderen heerst.

Ik ben dus van plan om vanaf nu van donderdag spelletjes- of raadseltjesdag te maken. Ik zal daar niet te veel woorden aan vuil maken, maar ik zal de kinderen melden dat er het laatste kwartier van de dag iets leuks op het menu staat.

Waarom donderdag? Die dag hebben de kinderen geen turnen of zwemmen en het is dus een volledige dag in de klas. Dat kan voor sommige leerlingen uit een tweede leerjaar wel eens lastig zijn. Om dit te doorbreken voer ik dus die spelletjes in. Uiteraard kun je hier ook je beloningssysteem aan koppelen. Niet flink geweest vandaag? Het laatste kwartiertje niet meedoen, maar oefeningen afwerken,... Al hoop ik natuurlijk dat ik die regel niet te vaak hoef toe te passen :).

Het idee rijpt nu om eigenlijk een soort jaarplan rond die donderdagavond te maken. Dat zal niet voor meteen zijn, maar hou Gietjes Corner zeker in de gaten want ik hou jullie uiteraard op de hoogte.

Met dit jaarplan zou er een soort lijn in die spelletjesdag moeten zitten zodat je weet waar je naartoe werkt en hoe je het steeds opnieuw op donderdag zal aanpakken.

Ik geef je even een voorbeeld.
Vanaf volgend jaar zou ik dus uiteraard meteen in de eerste week beginnen. Aangezien september meestal vier donderdagen heeft, zou ik dus een gradatie in de sudoku's steken. Eens september voorbij is, zou ik dan weer voor een ander soort spelletje of raadseltje kiezen. Denk maar aan een rebus, een kruiswoordraadsel, een Zweeds raadsel, een woordzoeker,... Uiteraard zijn alle andere tips ook meer dan welkom!

* 1ste week van september: systeem sudoku uitleggen en eerste sudoku van Sudoku Start maken



* 2de week van september: de andere drie van Sudoku Start (blaadje hierboven) maken

* 3de week van september: 4x4 sudoku met geometrische figuren maken


* 4de week van september: sudoku met getallen



Op die manier hebben de kinderen al verschillende dingen rond de sudoku geleerd en kunnen ze vanaf nu eigenlijk wel zelfstandig aan de slag. Daarom zal ik altijd andere sudoku's voorzien in mijn klas zodat ze die kunnen maken in een vrij moment.

Van het moment er bij het extra werk een sudoku hangt, mogen ze dan ook eentje uithalen en er aan (verder) werken. Dat kan tijdens de weroles zijn, maar zeker ook tijdens muzische activiteiten (als ze even moeten wachten) of tijdens de rekenles.

Die andere sudoku's deel ik binnenkort ook nog op mijn blog! Hou dus Gietjes Corner zeker in de gaten.

Wil je intussen wel al van start gaan met de bovenstaande blaadjes? Stuur dan zeker een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com.

Veel puzzelplezier!


Bron:
* http://www.debatrix.com/nl/2013/07/begin-je-speech-met-een-overtuigende-openingstechniek/
* http://www.sudokucollection.com/sp/K024x.html
* http://www.printactivities.com/Kid_Sudoku_Puzzles/Kid_Sudoku_Puzzle_L1_02.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...