dinsdag 14 oktober 2014

Onthoudwoorden inoefenen als tussendoortje

Een hele tijd geleden toonde ik jullie hier al mijn wandplaten voor de onthoudwoorden.


Alle onthoudwoorden per thema (van het tweede leerjaar) werden vergroot tot een A5 en hangen nu uit in mijn klas. Tegen het einde van het jaar hangen de woorden op die manier allemaal uit. Het thema waar we aan werken hangt aan het bord, de andere verplaats ik naar een prikbord boven het bord. Zo kunnen kinderen de woorden blijven raadplegen. Bij sommige dictees worden ze wel afgedekt.

Ik merk echter dat er dit jaar zeker nood is aan extra inoefening. De kinderen krijgen de kaartjes mee naar huis (in een mapje in een omslag), maar dat blijkt voor vele leerlingen niet voldoende te zijn.



Daarom bedacht ik nog een leuk spelletjes om ze ook in de klas als tussendoortje in te oefenen. Het is uiteraard ook mogelijk om een verwerking in hoekenwerk te voorzien, maar ik zocht eerder naar een kort herhalingsmoment.

Ik verwijderde alle woorden van de wandplaten en ik drukte elk thema nog eens op een apart kleur af. Om het even uit te testen begon ik met thema 1 en 2. Aangezien ik 20 leerlingen in mijn klas heb, voorzag ik 100 kaarten van de eerste twintig onthoudwoorden van het tweede leerjaar.


Ik maakte - met dezelfde voorkaft van de mapjes van de kinderen - 20 verzamelmapjes en stak in elk mapje vijf woorden. Vele woorden komen nu terug, later zal dat uiteraard een stuk minder zijn. Het is de bedoeling om er steeds meer thema's tussen te haspelen zodat er in ieder mapje nog steeds vijf woorden zitten, maar elke beurt vijf andere.


De bedoeling van deze oefening is dat de kinderen het mapje uithalen, de woorden uithalen en telkens het woord noteren op de onderkant van de kaart. Ze gebruiken hiervoor een bordstift. Je kunt de mapjes terug ophalen en dan verbeteren, maar ik loop rond en stuur bij waar nodig. Op die manier worden de kinderen onmiddellijk op hun fouten gewezen en moeten ze het woord nog eens opnieuw schrijven. Is het woord juist, dan mogen ze het woord terug uitvegen met een vodje. Ik scheurde gewoon een oude T-shirt in 20 stukken en het vodje blijft - samen met de stift - bij de kinderen in de bank.



Van het moment we klaar zijn met de vijf woorden stoppen de kinderen de kaartjes terug in het mapje en geven ze het mapje door aan de buur. Op die manier krijgen ze steeds andere woorden. Nu zitten alle woorden er vijf keer in, later zal dat uiteraard een beetje minder zijn. Het kan ook zijn dat de woorden waar er geen fouten meer tegen gemaakt worden er eerder worden uitgehaald dan andere moeilijke woorden. Alles hangt een beetje af van je klasgroep en welke woorden er makkelijk of minder makkelijk geautomatiseerd worden.

Ik hoop dat jullie met deze uitleg begrijpen waar ik naartoe wil en dat deze werkwijze jullie misschien opnieuw inspireert om het spellingonderwijs weer eens op een andere manier aan te pakken.

Werk je ook met Kameleon en wil je graag de kaarten gebruiken? Klik dan op volgende link. Hier vind je alle tekeningen met het woord. Je hoeft alleen het woord te verwijderen.

Veel plezier ermee!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...