woensdag 31 oktober 2018

Stappenplannen voor Robbe en Bas

Vorige zaterdag liet ik jullie nog eens weten dat ik de strips van Robbe en Bas in mijn klas inzet. Toen deelde ik mijn draaiboek rond dit onderwerp. Aan de hand van dit document kun je meteen zelf aan de slag. Ik schreef immers heel uitgebreid uit hoe ik de strips in mijn lespraktijk gebruik en wat er van de kinderen wordt verwacht. In het begin is het in het tweede leerjaar wat moeilijk om alle stappen systematisch te doorlopen. Daarom werkte ik deze vakantie een aantal stappenplannen uit.

De leerlingen in mijn klas zitten in groepjes van drie of vier. Op elke bank hangt een letter. ABC in de groepjes van drie, ABCD in de groepjes van vier. Wil je deze letters ook gaan gebruiken? Dan kan je ze hieronder downloaden.

Aan de hand van het stappenplan kunnen de kinderen aan het werk. Zo zien ze wanneer ze wat moeten doen en wie de leiding mag de nemen. Bij Robbe en Bas (die een onderdeel van mijn dobbellezen is) blijven de kinderen op hun vaste plaats zitten. Per drie of per vier (maar kan ook per twee) krijgen de leerlingen vier omslagen. In elke omslag zit vier keer dezelfde strip.



Het is de bedoeling dat de kinderen de strip samen gaan lezen en dat ze achteraf vraagjes over de strip beantwoorden (waarover later meer). Omdat er in mijn klas soms wel wat ruzie kan gemaakt worden over wie wat moet doen, schreef ik alles voor de kinderen uit. De eerste keer mag letter A de leiding nemen, daarna letter B,... Ze mogen beslissen welke omslag ze eerst lezen, of ze elk een zin lezen of elk een tekstballon,... Ben je benieuwd naar hoe dat allemaal in zijn werk gaat? Dan heb ik de volgende stappenplannen voor jullie! Ik maakte er eentje voor groepjes van vier, eentje voor groepjes van drie en als laatste eentje voor duo's.


Zoals je ziet is het wel behoorlijk uitgebreid, maar eens de kinderen dit een aantal keer doorlopen, kunnen ze zeker zelfstandig aan de slag. Het lezen van het stappenplan is trouwens ook een goeie leesles ;). 

Wil je de stappenplannen ook graag inzetten, dan kan dat! Download ze hieronder.

Ik maakte bundeltjes van de drie stappenplannen bij elkaar. Op die manier kan het snel aan iedereen uitgedeeld worden en kan elk groepje meteen aan de slag. Ze bladeren gewoon naar het juiste stappenplan. Ik gebruikte breekringen om het geheel bij elkaar te houden.




Nu bekijk ik ze nog eens en ik mis eigenlijk misschien wel een prentje van Robbe en Bas...
Maar is natuurlijk zelf makkelijk aan het stappenplan toe te voegen. Ik zal het niet meer doen want ik heb al zestien exemplaren gelamineerd. Zou zonde van mijn werk zijn... al knaagt het nu wel een beetje ;).


Moest je ook zelf aan de slag willen met Robbe en Bas, maar je hebt geen stripverhalen, laat dan zeker een reactie achter onder deze blogpost of stuur een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com!

En hou Gietjes Corner in de gaten want ik heb het binnenkort ook nog over mijn vraagkaarten! Ik heb er maar liefst 640 :).

zaterdag 27 oktober 2018

Eindelijk... vakantie en tijd voor Robbe en Bas

Ik denk dat ik eerst even begin met het aanbieden van mijn excuses. Wat is het hier stil geweest en de dingen die verschenen, werden een hele tijd geleden al voorbereid, maar niet meer overlezen of nagekeken. Dus het was geen vette hier de laatste maanden, dat weet ik. Sommige bezoekers morden wat, maar ik maak het goed! Want hé, het is VAKANTIE! En dan staat er toch alweer het een en ander op het programma, maar maak ik met heel veel plezier weer wat (meer) tijd voor mijn blogje en jullie!

Heel veel dingen werden de afgelopen jaren uit de grond gestampt en ik heb het gevoel dat ik er dit jaar gewoon keihard moet voor gaan. In de zin van: gas geven en voorzetten binnenkoppen zodat ik de komende jaren het misschien een héél klein beetje rustiger aan kan doen. Want er zijn heel wat mensen die zich zorgen maken en zelfs mijn oogarts stelde zich vandaag de vraag of ik eigenlijk niet te hard werk. Misschien wel, maar ik heb het even nodig. Stoom aflaten en gaan. En voor er iemand onder jullie zich nog zorgen maakt: ik neem ook wel wat tijd voor mezelf. Ik ga naar de dansles, ik loop en ik ga één keer per week voetballen. Zalig! ;)

Vandaag wil ik even iets hernemen waar ik al een paar jaar mee werk. Ik vertelde jullie er al heel wat over, maar ik merkte hier en daar nog wat foutjes op. Daarom probeer ik in deze vakantie de puntjes op de i te zetten en laat ik jullie er mee van genieten. Ik heb het over mijn Robbe en Bas. Ik gebruik het binnen mijn dobbellezen (waarover je zeker al heel wat meer vindt onder het tabblad lezen).
De voorbije jaren zocht ik zoveel mogelijk strips bij elkaar en kopieerde ze in viervoud.

Afbeeldingsresultaat voor robbe en bas

Waarom? Dat kun je allemaal lezen in mijn draaiboek. Ik schreef mijn werking rond Robbe en Bas volledig uit zodat jullie eigenlijk ook meteen zelf aan de slag kunnen. Zoals ik misschien al eens vertelde, is het de bedoeling om al mijn activiteiten in zo'n draaiboek te omschrijven zodat het voor een stagiair, co-teacher of interim makkelijker wordt om in te springen. Ik krijg het anders allemaal niet gezegd en met een draaiboek heb ik een handig instrument waar zij (en ikzelf) altijd op terug kunnen vallen.

In maar liefst zeven pagina's vertel ik je alles wat je over Robbe en Bas moet weten.


Wil je het hele draaiboek downloaden? Dat kan!

Om met de kinderen aan de slag te kunnen, heb je ook letterkaartjes nodig. Ook deze krijg je gratis. Alle bankjes in mijn klas staan in groepjes van 3 of 4 en in elke groep zit A, B, C (en D). Na elke maand verplaatsen de kinderen en krijgen ze ook een nieuw letterkaartje.

De letterkaartjes kun je hieronder downloaden.


Wil je ook graag aan de slag met de strips, maar heb je ze niet in je bezit? Stuur dan zeker een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com of laat je e-mailadres hieronder achter.


maandag 22 oktober 2018

Wandplaten taal en spelling zijn altijd handig

Dat ik al heel wat materiaal heb, dat staat vast. Maar dat ik er nog veel bij wil, dat is ook een zekerheid. Toch is het ook fijn om gewoon een aantal dingen uit de kast te kunnen vissen en tijdens je les te gebruiken. Zo maakte ik een viertal jaar terug al een aantal wandplaten voor taal en spelling. Hier en daar sloop er een foutje in en af en toe wil ik gewoon iets kleins aanpassen, daarom deze nieuwe post! Intussen staan er terug zeven op punt (dat zijn niet toevallig degene die ik tot nu toe al in mijn klas heb ophangen). Ik zet ze hieronder op een rijtje.








Bij de wandplaat rond de au- woorden en deze van de ei-woorden bedek ik nog een aantal woorden. Op die manier zien de leerlingen enkel de woorden die al werden aangebracht. Voorlopig zijn dat auto en hei, trein, reis, klein en ze zei. Ik baseer me hiervoor op onze handleiding (Kameleon).

Wil je ook graag met deze wandplaten aan de slag? Dan kan dat! Download ze hieronder alle zeven!


woensdag 17 oktober 2018

Leer je kinderen dammen!

Kinderen moeten inzicht verwerven en dit op allerlei vlakken en op allerhande manieren. Daarom leer ik ze in mijn klas dammen. Eigenlijk dacht ik eerst aan schaken, maar volgens mij is dat nog wat te moeilijk voor mijn leeftijdscategorie. Dammen is een onderdeel van mijn wekelijks spelmoment. Las je nog niets over de spelletjes? Kijk dan snel even hier en hier.

Het is de bedoeling om in mijn klas elke week een kwartier spelletjes aan te brengen en daarna te laten ontdekken. Ik maakte een jaarplanning op en die ziet er als volgt uit...


Wil je hem graag integraal gebruiken? Klik dan op onderstaande link.

Zoals je op de planning hierboven ziet, ga ik in november van start met dammen. In eerste instantie leg ik de spelregels uit en dat doe ik aan de hand van een video van Youtube.



Achteraf beantwoord ik eventuele vragen of laat ik de video nog een tweede keer zien. Meteen daarna kunnen de kinderen per vier (in hun teams) aan de slag. Waarom per vier? Omdat er op die manier veel van elkaar wordt opgestoken. Kinderen gaan overleggen met elkaar, bediscussiëren de regels en bekijken samen wat de beste zetten zijn.

Uiteraard kun je gewoon damborden in een speelgoedwinkel kopen, maar ik deed het anders. Ik maakte er zelf met oude, witte lakens, stiften en doppen van flessen. Opteer je om met de kinderen aan de slag te gaan, dan kan dat natuurlijk ook! Ik kwam uiteindelijk tot dit resultaat...

(Foto niet helemaal scherp, dringend tijd voor een nieuwe gsm... :) )


Ik maakte ook zakjes om alles in op te bergen. Met oude lappen en veters kom je al een heel eind. Wil je ook zelf aan de slag? Dan kan dat! Ik legde een hele tijd terug al eens uit hoe je te werk moet gaan!


In elk zakje zitten de spelregels nog eens kort samengevat. Zo kunnen de leerlingen daar naar teruggrijpen indien ze met vragen zitten.

De spelregels zien er als volgt uit...


Wil je de spelregels ook graag gebruiken? Dan kan dat!

De andere drie weken laat ik de kinderen kiezen. Ofwel spelen ze met twee, met drie of met vier het spel. Op die manier leren ze op hun eigen tempo. Willen ze het alleen proberen, dan mag dat. Hebben ze liever iemand in steun naast hen, dan kan dat ook. 

Vanaf november kunnen de leerlingen ook dammen als extra taak of wordt dit ingezet als tussendoortje voor de hele klas, waarover later zeker nog meer! 

Alle oplossingen van de woordzoekers

 Ik toonde je hier en hier een lading woordzoekers, maar toen waren de oplossingen nog niet gemaakt. Die heb ik nu wel klaar. Er werden vers...