dinsdag 27 september 2022

Keuzemuur - kleuren

 Vorige zaterdag vertelde ik jullie sinds lange tijd nog eens iets over mijn keuzemuur. Toen ging het over puzzelen, maar vandaag wil ik het over kleuren hebben. Sommige kinderen vinden het de max, andere leerlingen haten het. Het is mijn bedoeling om ze hier ook wat meer inzicht, creativiteit, kennis en hulp in (aan) te bieden aan de hand van een leuke muzische les. Ik ben er nog niet helemaal uit in welke vorm dat zal zijn, maar als ik het heb uitgewerkt, deel ik die hier zeker. Het komt erop neer dat ik mijn leerlingen wil laten proeven van materialen, maar zeker ook van de verschillende mogelijkheden van de materialen.

Als er dan wat tijd over is in gelijk welke les (al zal ik dat minder inzetten bij taal en rekenen) kunnen de leerlingen kleuren. Dat is eigenlijk heel eenvoudig. In de kast liggen naargelang de periode van het jaar een aantal kleurplaten klaar in rode mappen. Rood is in mijn klas de kleur van muzische. Mogen de leerlingen kleuren, dan zien ze het volgende pictogram...

Pictogram kleuren

Aan de hand van een aantal kleurplaten leg ik een voorraad aan. De originelen steek ik in chronologische volgorde in een map. Elke zomervakantie kopieer ik een aantal exemplaren op tekenpapier. Op die manier kunnen de leerlingen elke keer vanaf september aan de slag. Al moet ik ze dit jaar wel nog voorstellen aan mijn nieuwe groep. Bij de kleurplaten zitten er ook een aantal rond mijn boeken die ik in de klas voorlees. Wil je hier meer over weten, lees dan zeker nog eens dit blogpostje.

Ben je benieuwd naar welke kleurplaten ik inzet? Dan kun je die bekijken via de volgende link: kleurplaten tweede leerjaar.

Over dit onderdeel van de keuzemuur is er ook een draaiboek met doelen, materiaal en extra uitleg. Die ziet er zo uit...



Op naar morgen! Dan post ik iets over flitskaarten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...