vrijdag 30 september 2022

Ook tekenen kan via de keuzemuur

 Ik had het de voorbije week al een paar keer over de keuzemuur en daar wil ik vandaag nog een luikje aan toevoegen. Kinderen kunnen niet alleen puzzelen en kleuren in mijn klas, ze mogen ook tekenen (en kleuren). Daarvoor is er ook een pictogram voorzien.


Er is een onderscheid tussen 'tekenen' en 'tekenen en kleuren'. Als beide pictogrammen ophangen, mogen ze zowel kleuren als tekenen (of dus kleuren en tekenen). Het verschil zal meteen duidelijk worden.

Gaat het enkel en alleen over tekenen, dan nemen de kinderen en tekenblad en gaan ze aan de slag. Sommige kinderen vinden het heel fijn om vrij te tekenen, anderen zeggen van zichzelf dat ze dit niet kunnen. Daarom wil ik hen ook wat op weg helpen aan de hand van een paar figuren die ze kunnen natekenen. Het is de bedoeling dat er hier vrij mee kan omgesprongen worden. Ze kunnen creatief zijn met kleur, met vorm,... 

Voor de map met voorbeelden maakte ik een label...


In die map zitten volgende stappenplannen...


Er zijn niet alleen dieren, maar ook personen, vervoersmiddelen, gebouwen,...


Ik lamineerde alle stappenplannen en verzamelde ze in een rode map. 
Rood staat immers voor muzische in mijn klas.

Ik voorzag de map ook van rode tussenschotbladen. Zo kunnen de kinderen meteen vinden wat ze zoeken. Hieronder zie je er drie van. Je kunt ze allemaal in de download eronder ontdekken.



En zoals steeds is er ook een draaiboek rond dit onderdeel van de keuzemuur.




Genoeg voor vandaag. Wat ik met tekenen en kleuren bedoel, vertel ik jullie een andere keer!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...