woensdag 28 september 2022

Dictee met flitskaarten

 Vroeger gaf ik na elke 'Dagelijkse Kost' ook nog een kort dictee. Dit werd echter wat veel aangezien er in onze handleiding 'De Taalkanjers' ook nog veel dictees zitten. Ik moest dus mijn werking wat bijsturen. We kozen ervoor om vanaf dit jaar vooral in te zetten op het inoefenen van spelling na Dagelijkse Kost op dagen zonder spelling in het uurrooster. De handleiding voorziet drie lessen per week (van telkens 25 minuten) dus doen we nog twee keer per week een flitsdictee met de nummer 1 van de klas als trekker.

In het mapje van Dagelijkse Kost voorzie ik voor elk kind een schrijfblad.

In het begin van het schooljaar eentje met 4 woorden per dictee (en een zin)...



Later kun je ook de volgende gebruiken (voor 6 woorden per dictee) en een zin/twee zinnen...


Wil je één van deze bladen graag gebruiken, klik dan op de onderstaande linkjes...

Eens we aan het dictee beginnen, noteren de leerlingen zo zelfstandig mogelijk de datum en daarna gaan we aan het werk. Voorlopig doen we dat klassikaal. Er zijn echter meerdere differentiatiemogelijkheden:
* Zo kun je met een zorggroepje rond een tafel gaan zitten waardoor je ze beter kunt begeleiden. 
* Ofwel neem je dat zorggroepje mee en spits je je toe op basiskennis.
* De sterkere leerlingen kunnen ergens anders in de klas moeilijkere woorden aan elkaar dicteren (waarover later meer).
* Woorden flitsen bij de zwakke spellers (of zelfs laten overschrijven).

De leerling die nummer 1 van de week is (hangt bij mijn klastaken), trekt een aantal kaartjes uit een fichebak. Ik heb maar liefst drie schoendozen vol. Als ik iets doe, dan doe ik het goed ;).
Eerst baseerde ik me op een oude woordfrequentielijst, maar ik miste toch nog wat woorden. Daarom ging ik deze zomer aan de slag met mijn handleiding en maakte ik nog veel meer woordkaarten. 

Ze zien er als volgt uit (heel simpel trouwens) ...


Wil je zien van welke woorden ik allemaal een fiche heb? Kijk dan hier...

Hieronder kun je er al een groot aantal downloaden.

Wil je er nog meer? Dan kan dat. Je kunt ze allemaal toegestuurd krijgen. Het enige wat je hoeft te doen, is een mailtje te sturen naar alom bekende adres: gietjescorner@hotmail.com.

Ik wens jullie een heel fijn weekend!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...