vrijdag 6 maart 2020

Optellen en aftrekken tot 100

Gisteren ging het niet zo heel goed met me. Keelpijn, vermoeidheid,... dus een snipperavond genomen. Ik kon even niet anders. Maar vandaag zijn we terug. Nog niet helemaal zoals het zou moeten zijn, maar goed genoeg om even een blogberichtje te schrijven.

In het tweede leerjaar is rekenen tot 100 een heel belangrijk onderdeel van het wiskundeonderwijs. Daarom gaat ook deze leerstof vaak mee als huiswerk. Er zijn al veel discussies over huiswerk gevoerd en ik kan bepaalde gedachtegangen wel volgen, maar hier op school wordt het nog steeds gegeven (en dit op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag).

Het is altijd handig als je een voorraad in je klas hebt liggen, dan hoef je maar een blad te kopiëren. Elke avond nog een huiswerk voorzien (en in elkaar boksen) voor de volgende dag is echt van het goeie te veel. Er valt immers nog zoveel op een avond te doen, dat ik in weekends of vakanties graag wat voorbereidend werk doe. Dan kun je er later de vruchten van plukken.

Zo kwam ik een tijd geleden een bijlage van Elke Dufour op Klascement tegen. Ik vroeg haar toestemming om de blaadjes in huiswerken te gieten en dat mocht. Ik mocht ze ook met jullie delen op mijn blog. Bij deze, bedankt Elke! Wil je haar bijlage graag integraal op Klascement zien, klik dan op de volgende link. Het is zeker de moeite waard, ook het idee achter het werken met drie verschillende blokken!

Zelf maakte ik een sjabloon en plakte daarop een heel aantal blaadjes van Elkes hand. Hieronder zie je hoe de huiswerken eruit zien...





















De foto's zijn niet schitterend, maar op die manier zie je wel het principe.  In totaal zijn er 69 bladzijden met huiswerken! Dit handelt enkel over + en - tot aan 100 (niet over x of :).
Wil je er zelf ook mee aan de slag? Dan kan dat! Download de huiswerken hieronder.
Huiswerken rekenen tot 100 (gebaseerd op bijdrage Elke Dufour)

Zoals je zult merken zijn er heel wat blaadjes wat scheefgetrokken in de kopiemachine. Ik probeerde het nog eens opnieuw, maar het is blijkbaar onbegonnen werk om alles netjes recht te scannen.
Wil je zelf aan de slag met de originele blaadjes van Elke (zie link boven de boven de foto's), dan stel ik ook mijn sjabloon beschikbaar.

Fijn weekend iedereen!

1 opmerking:

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...