dinsdag 4 augustus 2020

Naamkaartjes en klastaken

Omdat ik gisteren over mijn tussendoortjes bezig was, besefte ik dat ik hiervoor eigenlijk ook mijn klastaken en mijn naamkaartjes moet delen. Ik deed dat vroeger wellicht al eens, maar ik zie dat ik de laatste weken weer meer volk  op mijn Facebookpagina verzamel dus ik denk (en hoop stiekem) dat er hier ook nog elke dag nieuwe bezoekers bijkomen. Al ben ik natuurlijk ook heel blij met alle ouwe getrouwe lezers!

Vroeger werkte ik met klastaken rond Leendert Jan Vis, maar ik heb ze al een aantal jaar in mijn eigen klasthema, namelijk Geronimo Stilton. Ze zien er als volgt uit...


Er zijn er in totaal twaalf. Uiteraard zijn ze specifiek voor mijn klas en onze school, maar ze kunnen zeker als basis (of ter inspiratie) dienen! 
Wil je ze graag integraal inzetten? Dan kan dat. Klik hieronder op de link.

De meeste taken spreken voor zich. Sommige andere vereisen misschien wat meer uitleg. 
* Op de speelplaats kunnen de kinderen van mijn klas met een speelbak spelen. Het is de bedoeling dat die bij het eerste belsignaal wordt opgeruimd. Daarvoor zijn  een aantal kinderen verantwoordelijk.
* Bij het controleren van de vuilbak is het de bedoeling dat de verantwoordelijke in de gaten houdt of alles in de juiste vuilbak terecht komt. Papier bij papier, restafval bij restafval. Ze mogen gerust klasgenootjes aanspreken als die niet (of verkeerd) sorteren.
* Sinds een paar jaar mogen de kinderen geen papiertjes meer meenemen op de speelplaats. Koekjes moeten in een doosje zitten of ze moeten het papiertje al in de klas verwijderen. Omdat er heel wat doosjes bleven rondslingeren, heeft elke klas nu een bak waarin ze moeten verzameld worden. Het kind die als klastaakje 'bak met koekendoosjes' krijgt, zorgt ervoor dat de bak na de speeltijd terug naar de klas wordt meegebracht.
* Over de nummer 1 van de week vertel ik later zeker nog meer! Maar dit is dus de leerling die onder andere beslist of en wanneer er een tussendoortje wordt ingezet.

De 12 taakjes worden in het begin van het schooljaar onder de leerlingen verdeeld. Ik doe dit elk jaar opnieuw omdat het natuurlijk van het aantal kinderen afhangt hoeveel verantwoordelijken er per taak nodig zijn. Voor komend jaar verdeelde ik de taken op de volgende manier...

Nummer 1 van de week (1)
Speelbak (3)
Postbode (1)
Vuilbak controleren (2)
Licht (1)
Ramen open en dicht doen (2)
Vegen (3)
Uitdelen (4)
Computers aan- en/of uitzetten (3)
Bak met koekendoosjes (2)
Bord schoonmaken (2)
Ophalen (4)

Dit schooljaar begin ik met 28 kinderen, vorig jaar had ik er 32. Daarom heb ik ook een kaartje met 'rustweek'. Deze zal ik dit jaar niet gebruiken, maar is inzetbaar bij (nog) grote(re) groepen. 

Het kaartje ziet er als volgt uit...


Naast de klastaken hang ik altijd een kaartje met de naam van de leerlingen. Ik weet dat sommige mensen met nummers werken (en die zijn dan elk jaar opnieuw inzetbaar), maar ik vind het fijner met de namen. Omdat de klastaken al 'druk' genoeg zijn, gebruik ik heel eenvoudige. Dit jaar maakte ik ze vier keer. Ik heb namelijk twee containers dus de klastaken hangen twee keer op. Daarnaast verzamelde ik ook nog eens de kaartjes in een plat doosje. Daar kunnen er dan namen uit getrokken worden. Ik gebruik dit vooral bij buitenactiviteiten. Waar ik de vierde serie naamkaartjes voor gebruik, vertel ik je later. Hieronder zie je een voorbeeld!

Wil je deze kaartjes ook inzetten en gewoon aanpassen aan jouw klas? Download ze dan hier.

Uiteraard zou ik Gietje niet zijn als ik ook geen label voor mijn doosje voorzag.... :)

Wil je dit label ook gebruiken? Klik dan hier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...