zaterdag 21 november 2015

Ingevuld honderdveld als aanvulling op 'Rarara, wie ben ik?!'

De laatste tijd krijg ik toch wat vaker reactie op leermiddelen of op posts op Facebook. Daar ben ik heel erg blij om want ik kan tenslotte ook nog héél veel leren. Hou je dus zeker niet in als je tips op tricks voor me hebt!

Naar aanleiding van zo'n reactie kan ik ook het volgende materiaal delen. Ik weet niet meer precies wie het was (sorry!) maar alvast een hele grote dank u wel. Het was naar aanleiding van het bericht 'Rarara, wie ben ik?!' dat ik een logische, voor de hand liggende tip kreeg, die ik echter helemaal nog niet gedachten had!

Ik vertelde jullie toen meer over een leuke manier om getallen tot 100 in te oefenen. Ik zei er dan meteen ook bij dat kinderen vaak de vragen niet kunnen onthouden en dat het makkelijker zou zijn om een honderdveld in te kleuren met groen en rood. Dat kleuren neemt in een tweede leerjaar echter heel veel tijd in beslag, waardoor er iemand spontaan een reactie achterliet en over een bordstift sprak. Aangezien de kinderen dat bij mij allemaal in de bank hebben zitten, kan ik makkelijk met dit materiaal aan de slag. Zo schrijven ze voor spelling vaak de onthoudwoorden op met zo'n bordstift (meer info achter het linkje).

Vorige week maakte ik dan ook meteen een honderdveld voor iedereen. Je hoeft de bladen alleen maar te lamineren en de kinderen kunnen aan de slag. Door met hun bordstift stukken te doorstrepen, zien ze onmiddellijk welke getallen er nog mogelijk zijn. Mede dankzij dit spelletje krijgen de kinderen ook heel veel inzicht in de structuur van een getal tot 100. Zo kunnen ze vragen stellen wat de tientallen of eenheden betreft, maar ook een vraag met groter of kleiner dan,...

Wil je ook meteen aan de slag? Kijk dan eventueel nog heel even hier (voor de spelregels) en druk dan het onderstaande honderdveld af. Nog even lamineren en klaar is kees!



Heel veel plezier ermee!

PS: Meld je hieronder gerust, moest jij het zijn die me deze tip gaf. Dan vermeld ik je persoonlijk op mijn blogje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...