zaterdag 11 augustus 2018

Actua in de klas

Ik kan er nog niet heel veel over vertellen omdat het nieuwe schooljaar (gelukkig) nog een paar weken op zich laat wachten, maar ik wil toch al eens uit de doeken doen hoe ik komend jaar actualiteit in mijn klas zal aanpakken.

Zoals jullie misschien al weten, geef ik elke week een Stiltontas mee met één van mijn leerlingen. Las je nog niets over deze tas? Neem dan snel hier een kijkje.


In de tas zit ook een schrift. Daarin plak ik (als eerste) een aantal actuele dingen. Die dingen kunnen zich heel lokaal afspelen, maar uiteraard kan dit ook wereldnieuws zijn.



Wil je de voorblaadjes gebruiken? Klik dan op onderstaande link.

De eerste woensdag van het schooljaar verkleed ik mezelf in Geronimo (groene jas, groene broek, rode das,...) en kom ik met de rugzak op mijn rug de klas binnen. Waarom op woensdag? De tas gaat vanaf woensdag 5 september elke week met een leerling mee naar huis. Aan de hand van mijn klassymbolen wordt een kind gekozen. Artikel over klassymbolen gemist? Kijk dan hier.

Let wel, ik geef ze niet mee op een woensdag voor een vakantie. Anders zouden deze leerlingen de tas veel langer in hun bezit hebben en daar komt gegarandeerd discussie van ;). In het begin van het schooljaar maak ik trouwens een kalender op zodat ik weet op welke woensdagen het mogelijk is de tas mee te geven. Dat geeft me tijdens het jaar wat rust. Dit jaar ben ik ook van plan om de tas én de kalender een vaste plaats in de klas te geven. Op die manier kunnen de leerlingen ook volgen wanneer de tas al dan niet wordt meegegeven. Dit voorkomt gezeur en veel dezelfde vragen :).


De eerste woensdag zal ik de tas en de actualiteit zelf voorstellen. Hoe ik dat zal doen, dat zal ik je pas in het begin van het schooljaar kunnen vertellen wanneer ik die les effectief voorbereid. Ik probeer hem de avond zelf nog met jullie te delen! Zou fantastisch zijn als me dat eens lukt ;).

Na de actuavoorstelling kijken we samen naar Karrewiet (www.ketnet.be/kijken/karrewiet) en volgt er een wekelijkse quiz. De kinderen lossen deze quiz in teamverband op. Mijn klasopstelling is zo voorzien dat de leerlingen per drie of vier samen zitten en dus mogen ze ook in die groepjes samenwerken. Op de eerste schooldag zorg ik trouwens voor groepsfoto's want die heb ik nodig om in de klas voor te stellen wie 'De wakkerste muizen' van het tweede leerjaar zijn (waarover later meer!).

Kinderen mogen ook zelf het nieuws naar voor brengen, maar dat hoeft helemaal niet. Aan de hand van wat ze eventueel in het schrift hebben geplakt (dit is geen verplichting) kunnen zij een soort nieuws presenteren. Daarvoor zullen ze zeker wat hulp van de ouders nodig hebben. Vinden ze dat leuk om iets in elkaar te boksen, dan mogen ze dat zeker doen. Zien ze daar echt tegenop, neem ik het als leerkracht voor mijn rekening. Alle uitleg voor de ouders (en kinderen) staat immers neergeschreven in een brief over de Stiltontas. Wil je die ook graag inzetten? Dan kan dat!




Kort samengevat:
* Eerste woensdag van het schooljaar wordt de tas voorgesteld (met actualiteit), kijken we naar Karrewiet en wordt er een quiz gespeeld. De quiz wordt meteen besproken zodat de leerlingen iets bijleren!
* Er wordt een kaartje getrokken zodat de tas voor de eerste keer mee naar huis kan.
* De leerkracht verbetert de quiz en kijkt welk groepje er het beste scoorde. Aan de hand van een schiftingsvraag (voor elke leerling apart) wordt er ook een onderscheid gemaakt tussen alle leerlingen afzonderlijk (waarover later meer).
* Daarna wordt er elke week actua voorgesteld: door de leerkracht of door een leerling, Karrewiet wordt bekeken en er wordt een quiz gespeeld.

Uiteraard is het de bedoeling om elke week mijn korte quiz met tien vragen ook hier met jullie te delen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...