woensdag 22 augustus 2018

Wie is de wakkerste muis?

Ik vertelde je een tijdje terug over mijn actualiteit in de klas. Elke woensdag organiseer ik een korte quiz met de leerlingen. Tien vragen en één schiftingsvraag worden er op hen afgevuurd. De kinderen blijven in hun teams zitten en lossen de vragen samen op. Zo leren ze overleggen, luisteren naar elkaar, omgaan met winst of verlies en moeten ze ook zachtjes leren spreken. Het is immers niet de bedoeling dat alle andere teams de antwoorden horen. Waarom ik een schiftingsvraag stel? Omdat ik op zoek ga naar de wakkerste muis :).

Mijn klasthema is al jaren Geronimo Stilton en hij is uitgever van 'De Wakkerste muis'. Ik vind dit wel een toepasselijke naam voor mijn actuaprins of -prinses :).

Op de eerste schooldag laat ik de kinderen foto's van hun team maken. Hoe ik dat zal doen, dat weet ik nog niet helemaal, maar na overleg met mijn co-teacher komt er binnenkort zeker iets uit de bus (en dan deel ik het graag met jullie). Het winnende team wordt dan in de klas in the picture gezet door de foto in deze doos te stoppen.


Ik nam een schoendoos en voorzag die van twee openingen. Aan de achterkant plakte ik in de doos twee reepjes karton. Daar kan ik de foto's dan inschuiven. Het winnende team steek ik aan de linkerkant, de wakkerste muis van het jaar steek ik aan de rechterkant. Of ik nog een prijs voor die wakkerste muis voorzie, dat weet ik niet. Alle suggesties zijn uiteraard welkom!!

De foto's van de kinderen afzonderlijk laat ik ook op de eerste dag nemen, samen met die van de teams. Ze krijgen een paar 'muizenoren' op hun hoofd en mogen zelf verzinnen hoe ze op de foto willen staan. 

Om de punten makkelijk te kunnen optellen en bij te houden wie de strafste quizzer is, hebben we uiteraard een lijst nodig. Ik maakte alvast een sjabloon...


Het is de bedoeling om bovenaan de datum van de quiz te schrijven en daar dan de punten - per klasnummer - onder.
Wil je dit sjabloon ook graag gebruiken? Download het hieronder.

Deze puntenlijst bewaar ik trouwens in een groen offertemapje. Groen is de kleur van wero in mijn klas en ook de kinderen krijgen elk zo'n groen verzamelding. 

Bron: https://www.transfert.be/p/1637246/esselte-offertemap-in-pp-a4-groen

Uiteraard voorzie ik de mapjes van een bijpassend naamkaartje...


Wil je deze naamkaartjes ook inzetten in je klas? Dan kan dat!
Download en pas ze aan!

1 opmerking:

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...