donderdag 9 augustus 2018

Belonen en een heel klein beetje straffen - deel 1

Ik weet het, er zijn voor- en tegenstanders, maar ik werk toch met een beloningssysteem in mijn klas. Eentje die ik zelf heb uitgedokterd en waar al veel aan geschaafd is. Dingen veranderen, worden versoepeld of gewoon aangepast aan de groep. Ik stel mijn systeem uiteraard graag aan jullie voor :).
Er zijn echter verschillende onderdelen en daarom zal ik mijn uitleg over een aantal blogpostjes spreiden. Op die manier hoef je niet telkens té veel tekst te lezen. Het is immers nog vakantie ;).

Vandaag ga ik het over mijn individuele beloningen hebben. Zoals mijn volgers weten, gebruik ik een duimensysteem.

De kinderen kunnen groene (of rode) duimen krijgen. 


Deze duimen plakte ik allemaal op wasspelden.


Je kunt ze hieronder downloaden:

Mijn leerlingen sparen die duimen op een duimspaarkaart en die ziet er als volgt uit...


In het hok bovenaan plak ik een foto van de leerling.

Wil je deze kaart ook gebruiken? Klik dan op onderstaande link.


Kinderen kunnen op allerlei manieren duimen verdienen. Niet alleen als ze goed gewerkt hebben, maar ook als ze spontaan iemand helpen, lief en vriendelijk zijn voor elkaar, heel veel gelezen hebben in hun leesmap,... Je kunt het zelf naar je eigen aanvoelen invullen.

Wanneer de kinderen drie groene duimen hebben verzameld, krijgen ze een bon. Deze noemen wij een bravo-bon. Deze zien er als volgt uit...


Ik drukte ze af op 70% zodat ze iets kleiner zijn. Alle kaartjes plakte ik op groen papier. Zo is het duidelijk dat de kinderen voor drie groene duimen zo'n bon kunnen verdienen.

Wil je zelf aan de slag met de bonnen? Kijk dan hieronder.

De bonnen kunnen de kinderen in hun bonnenbus verzamelen en die bevindt zich op de allerlaatste bladzijde van hun schoolagenda. Ik neem gewoon een omslag, plak er 'bonnenbus' op en bevestig die aan het begin van het nieuwe schooljaar in hun agenda.


Het labeltje kun je hieronder downloaden...


De kinderen die drie groene bonnen hebben verzameld, kunnen kiezen. Ofwel dienen ze één bon in en dan mogen ze drie verrassingen trekken. Eén van die verrassingen moeten ze kiezen. Alle verrassingen staan op een BRAVO-kaart. Die zien er als volgt uit...



Er zijn er heel wat. Sommige verrassingen zijn voor een individuele leerling, andere zijn voor de hele klas.

Voor de hele klas:
* Na de speeltijd spelen we nog een kringspel
* We spelen een tafelspel (kan pas later op het jaar gebruikt worden)
* Je mag een hele dag naast je vriend of vriendin zitten
* We zingen samen een geleerd liedje naar keuze
* We kijken samen naar een (teken)filmpje
* De juf leest vandaag minimum 10 minuten voor
* Je mag de hele dag op een zacht kussen zitten
* Jullie krijgen vijf extra minuten speeltijd
* Jullie mogen vandaag een kwartiertje tekenen
* We dansen samen op een gekend liedje
* Drie mensen vertellen een mopje aan de klas
* We rennen tien minuutjes
* We spelen een kaartspel in groepjes
* We spelen samen het kringspel dirigentje
* In groepjes mag je 20 minuten puzzelen
* We spelen een kwartier een balspel
* Extra kwartier spelletjesmap

Voor één leerling: 
* Je mag de hele dag met een reuzenpotlood schrijven
* Je krijgt een groepsknuffel van de hele klas en dit 's morgens en 's avonds
* Je mag een lesuurtje aan de lessenaar van de juf zitten
* Je krijgt een ballon die je mee naar huis mag nemen
* Iedereen schrijft jou een leuk, kort briefje


Ofwel sparen ze hun groenen bonnen en kunnen ze die later inruilen... (dit is iets nieuws en werd dus nog niet uitgetest in de klaspraktijk)
* Drie bonnen geven recht op één keer huiswerk niet maken
* Vijf bonnen geven recht op een halfuur kleuren (wie niet wil kleuren, mag kiezen van de keuzemuur - waarover later meer) of een extra speeltijd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...