zaterdag 25 augustus 2018

Vrij lezen in de vorm van slingerlezen

Begin deze week deelde ik al mijn fiche rond slingerlezen. Miste je deze aflevering? Kijk dan snel even hier.

Slingerlezen is eigenlijk een vorm van vrij lezen, maar dat kon je misschien al afleiden uit mijn lesfiche. Vroeger was het nogal vaak de mode om kinderen op niveau in gelijkwaardige groepjes te laten lezen. Nu stapt men daar eigenlijk wat van af. Ik ben ervan overtuigd dat beide invalshoeken nuttig kunnen zijn. Maar zeker dus ook vrij lezen naast een soort van niveaulezen.

Wat ik bedoel met vrij lezen? Kinderen moeten boeken kunnen ontdekken, op hun eigen manier. Zonder al te veel regels. Bij sommige leerlingen gaat dat vanzelf, andere kinderen hebben daar iets meer sturing in nodig. Nog anderen zullen er nooit iets aan vinden. Hou daar zeker rekening mee. In mijn eerste jaar slingerlezen kon ik me daar wat in frustreren, maar dat hoeft helemaal niet. Schiet dus niet meteen in paniek als het niet werkt voor ieder kind ;).

Waarom noem ik mijn vrij lezen, slingerlezen? Omdat ik met een vlagje werk. Dit vlagje...


Met deze vlagjes is het de bedoeling om een slinger te maken (waarover straks meer).
Wil je dit vlagje graag gebruiken? Download het dan hieronder.

Ben je niet zo tevreden met de vormgeving van het vlagje? Dan maakte Klasse ook een versie, gebaseerd op die van mij. Wow, dat maakte me toen toch een ietsiepietsie trots ;).

Kort geschetst

Slingerlezen is een vorm van vrij lezen waarbij kinderen in een zelfgekozen boekje uit de klasbieb mogen lezen. Ze doen dit op een manier die ze zelf wel verkiezen. Ik bedoel daarmee dat ze zitten waar en hoe ze willen. Laat de kinderen zo vrij mogelijk. Op de bank, onder de bank, op de grond, tegen de kast, in een hoekje, op je bureau,... Lees als leerkracht ook mee!

Boekje kiezen

Hoe ze dat boekje kiezen is niet volledig vrij. Ik werk met stickers op de boekjes en een bladwijzer. Deze waar ik het vorige week al over had. Klik hier als je dit blogpostje nog eens wil doornemen.
De bladwijzer ziet er als volgt uit...


Wil je deze bladwijzer graag zelf gebruiken? Kijk dan terug naar het blogpostje van vorige week vrijdag.
Blogpost vrijdag 17 augustus 2018: bladwijzer

Ik lamineer alle bladwijzers en zet kruisjes bij de kleuren die de kinderen mogen lezen. Zitten ze bijvoorbeeld op niveau AVI Start, dan zet ik een kruisje bij geel, oranje en eventueel rood. Kinderen ontdekken zelf wel wanneer een boekje te moeilijk is. Dan mogen ze altijd gaan ruilen. Als ik merk dat boeken te makkelijk zijn voor bepaalde leerlingen, schuif ik de kruisjes op. Dit kan gelijk wanneer.

Uiteraard moet in dit systeem ook elk boekje een kleurcode krijgen. Ik doe dit met kleine stickertjes.




Op heel wat boekjes vind je onmiddellijk een AVI-niveau, maar andere hebben dat dan weer niet. Je kunt dan opteren om deze boeken geen stickertje te geven. Kinderen kunnen die dan kiezen wanneer ze daar gewoon zin in hebben. Ik heb echter ook een klein programmaatje om het AVI-niveau te bepalen op mijn computer staan. Gebruik de volgende link en dan kom je er vanzelf op uit!



Over deze vorm van lezen valt er nog heel wat meer te vertellen, maar dat hou ik voor de volgende keer! Er staan nog andere dingen op het programma vandaag ;). Tot morgen!

1 opmerking:

  1. We bieden leningen aan alle individuen die projecten hebben maar financiering nodig hebben voor de oprichting. Onze aanbiedingen zijn van een bedrag van 3.000 EUR tot 10.000.000 EUR
    -------------------------------------
    * Financieel
    * Hypotheeklening
    * Investeringslening
    * Autolening
    * Consolidatieschuld.
    * Kredietlijn
    * Tweede hypotheek
    * Terugkoop van krediet
    * Persoonlijke lening

    Contacteer ons:
    E-mail: Axabanquebelge@outlook.fr
    Whatsapp-nummer: 33780725269
    Website: Www.axabanque.fr

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...