zaterdag 19 juli 2014

De leesmap: een overzicht

Ik vertelde je hier al heel vaak iets over de leesmap en wil het nu nog een laatste keer samenvatten voor jullie. Dan sluit ik dit onderdeel af en begin ik met iets anders. Dat kan muzische, schrift, taal of rekenen zijn... :)

De leesmap is dus een bestekmapje die een paar jaar geleden in de eerste graad bij ons op school werd ingevoerd.


Op die leesmap plak ik een naamkaartje in het thema 'Geronimo'.


In het begin van het jaar wordt er een brief in de leesmap gestoken. Op die brief staat een woordje uitleg voor de ouders.

Beste ouders,

Elke maandag moet je kind als huiswerk lezen. Enkel op die dag lezen, is echter niet voldoende. Het is de bedoeling dat er ook op andere dagen soms wat geoefend wordt (5 à 10 minuten). Probeer toch minstens een drietal keer per week te lezen (één blaadje per oefenmoment is voldoende). Gelieve telkens de datum te noteren en het blaadje te ondertekenen. Zo kan ik controleren hoeveel er thuis gelezen wordt. De kinderen mogen ook bij elke leesbeurt een figuurtje inkleuren.  

Kinderen die thuis liever in een boekje lezen (i.p.v. de blaadjes in de leesmap te gebruiken), mogen dit ook. Gelieve dan wel steeds de bijgevoegde tabel in te vullen. Zo kan ik ook controleren wat en hoeveel je zoon of dochter heeft gelezen. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten

Juf Stéphanie

Samen met de brief zit er ook een tabel in de map. De uitleg van de tabel vind je in de brief hierboven.



Iedere maand krijgen de kinderen een nieuwe leesbundel. De tien bundels verzamelde ik voor mezelf in een map zodat ik ze doorheen het schooljaar makkelijk terugvind.


Iedere bundel bestaat steeds uit woordrijen én zinnen. Op elk blad worden ook een aantal leesmannetjes geplakt. Op die manier kunnen de kinderen de blaadjes meer dan één keer lezen en is er voor de begeleider een mogelijkheid om de datum en een handtekening te plaatsen.


Ik denk dat ik jullie duidelijk heb gemaakt hoe mijn leesmap werkt en ik hoop dat jullie hier inspiratie of ideeën kunnen uithalen. Klik op een link hierboven en al het materiaal is gratis te downloaden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...