maandag 7 juli 2014

Het begon toen ik veertien was...

Het is hier alweer een paar dagen stil, maar ik was dan ook de hele eerste vakantieweek op school. Er werden dit jaar twee nieuwe klassen gebouwd en die moesten nu een lik verf krijgen. Daarnaast zijn er ook nog tal van andere opruimwerken waardoor ik eigenlijk weinig thuis ben geweest. Normaal gezien zou ik dan na schooltijd wel nog wat posten, maar met het WK voetbal kwam het er niet van.

Bij deze wil ik vandaag de draad weer oppikken en wil ik de komende weken nog heel veel ideeën met jullie delen. Aangezien mijn klas binnenkort ook nog een restyling krijgt, zal ik daarvan enkele foto's op mijn blog gooien, maar ik wil de naaimachine en mijn teken- en schildercursus van NHA ook zeker weer van onder het stof halen. Ondertussen wil ik ook heel graag een boek of zes lezen... plannen genoeg dus voor de komende acht weken.

Ik weet dat boeken het hier in het algemeen helemaal niet zo goed doen, maar ik vind het fijn om ook hierover iets te vertellen op mijn blog. Het moet immers niet altijd 'school' zijn die centraal staat :).

De afgelopen weken las ik het het intrigerende verhaal van Elissa Wall. 'Het begon toen ik veertien was', is het relaas van een leven binnen de FLDS-sekte. Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord, maar door het boek te lezen, kom je heel wat meer te weten over de levenswijze van deze mensen. Gewone mensen zijn slecht en je komt alleen maar in de hemel als je je profeet gehoorzaamt.


Gegevens

Uitgegeven in: 2008
Uitgeverij: Arena Amsterdam
Oorspronkelijke titel: Stolen Innocence
Vertaald door: Wim Holleman
Omslagontwerp: HildenDesign, München
Aantal pagina's: 431
ISBN: 978 90 8990 024 1

Flaptekst

Een jonge vrouw riskeerde alles om te ontsnappen uit de sekte waarin zij tegen haar zin uitgehuwelijkt en misbruikt werd.

Elissa Wall groeide op in een gemeenschap van de Fundamentalist Church of Latter Day Saints (FLDS). In deze mormoonse sekte is polygamie de norm; een man zou pas in de hemel kunnen komen als hij minimaal drie vrouwen heeft. Op veertienjarige leeftijd werd Elissa gedwongen te trouwen met haar vijf jaar oudere neef. Het huwelijk was een nachtmerrie van vernedering en seksueel misbruik.

Elissa wist te ontsnappen en in 2005 klaagde zij sekteleider Warren Jeffs aan wegens verkrachting en misbruik van minderjarige meisjes. De veroordeling van Jeffs in 2007 was wereldnieuws. In haar onthullende, schokkende memoires vertelt Elissa Wall voor het eerst haar persoonlijke verhaal.

Mijn beoordeling (++)

Ik vind het altijd moeilijk om een waargebeurd verhaal te beoordelen. Zo'n boek 'mooi' vinden, lijkt ook wat vreemd. Toch moet ik zeggen dat ik het boek van begin tot eind boeiend heb gevonden. Sommige waargebeurde verhalen zijn echt slecht geschreven, maar bij dit boek is dat helemaal niet zo. Ik ga jullie hier niet vertellen dat het een literair hoogstandje is, het is gewoon een interessant verhaal over een heel dappere jongedame. Sommige sektes krijgen in de media wel wat aandacht, maar ik moet zeggen dat ik nog nooit van de FLDS gehoord had. In het begin van het boek lijkt het een gewoon een vreemde levenswijze, maar naarmate het verhaal van Elissa vordert, heb je steeds meer het gevoel dat manipulatie en macht centraal staan. Hoe ze op 14-jarige leeftijd tegen haar zin moet trouwen doet je huiveren, wat haar daarna overkomt tart elke verbeelding. Je wenst het niemand toe en zeker niet in de tijd die we nu zijn. 


Bron afbeelding:
http://www.boek.net/nederlandse-boeken/literatuur/romans/het-begon-toen-ik-veertien-was/9789089900241/index.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...