zondag 20 juli 2014

Extra opdracht schrijven

Nu mijn leesmap voor het komende schooljaar in orde is, wil ik verder werken aan mijn schrijven. Ik was al een heel eind opgeschoten, maar heb toch nog het een en ander te doen. Aangezien het in deze vakantie erop aan komt om opdrachten af te werken, ben ik nu bezig met de extra opdrachten voor schrijven.

Ik liet jullie hier al weten hoe ik mijn lessen schrift wil gaan veranderen. Het inoefenen van de letters, woorden, verbindingen en zinnen wil ik ook niet meer alleen door middel van het werkboekje. Kinderen vinden het vaak nogal saai waardoor hun schrijfprestaties meestal in dalende lijn zijn. Extra opdrachten zijn echter extra werk en de bedoeling is dus om in de komende 6 weken nog 16 opdrachten te maken.

Eerder liet ik jullie op mijn blog al de werking zien. Bij iedere schrijfles horen er twee extra opdrachten. Niet alle kinderen werken aan deze opdracht, we werken met een doorschuifsysteem.
  • Kinderen worden in groepjes van 2 of 3 verdeeld en er zijn in totaal acht groepjes
  • Les 1: groep 1 - opdracht A, groep 2 - opdracht B.
  • Les 2: groep 3 - opdracht A, groep 4 - opdracht B.
  • Les 3: groep 5 - opdracht A, groep 6 - opdracht B.
  • Les 4: groep 7 - opdracht A, groep 8 - opdracht B.
  • Les 5: groep 1 - opdracht B, groep 2 - opdracht A.
  • Les 6: groep 3 - opdracht B, groep 4 - opdracht A.
  • Les 7: groep 5 - opdracht B, groep 6 - opdracht A.
  • Les 8: groep 7 - opdracht B, groep 8 - opdracht A.
Je gebruikt dus om de vier weken twee opdrachten (A en B) voor acht lessen. Aangezien er in totaal 64 lessen schrift zijn, heb je 16 opdrachten nodig. Die hoeven niet allemaal verschillend te zijn, er kunnen gerust wat opdrachten doorheen het jaar terugkeren. 

De eerste die ik heb uitgewerkt (voor de eerste acht lessen dus) is het oefenen van schrijven op de speelplaats. Ik plaats die opdracht in het begin van het schooljaar omdat je dan misschien nog op mooi weer kan rekenen. De kinderen krijgen een opdrachtkaart mee naar buiten en het is de bedoeling dat ze die stap voor stap uitvoeren.


In de toekomst maak ik nog een tweede opdrachtkaart voor op het einde van het schooljaar. Uiteraard kun je de opdrachten aanpassen, inkorten of nog verlengen.


Nog een fijne zondag!


Bronnen:
*http://www.pinterest.com/paulaprevoo2/huizen-kleurplaten/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...