dinsdag 29 juli 2014

Zelfstandig werk invoeren

Ik bekeek mijn lessenrooster van vorig jaar nog eens opnieuw en ik wil toch graag hier en daar nog wat aanpassen. Hier en daar is misschien het juiste woord niet want ik heb de indruk dat ik elk jaar opnieuw weer heel wat wil veranderen. Stilletjes aan wil ik evolueren naar het ideale onderwijs, al besef ik dat de weg eeuwig lang blijft :).

Wat ik vooral belangrijk vind, is dat de kinderen op verschillende manieren kunnen werken. Als je de handleidingen volgt, is het nogal vaak zo dat er een klassikale uitleg wordt gegeven en dat de kinderen dan individueel, in duo's of in groep aan het werk gaan. Ik vind dat het tijd wordt dat ik dat stramien wat doorbreek. Ze moeten uiteraard kunnen luisteren naar een uitleg van de leerkracht, maar ik vind het ook belangrijk om wat differentiatie in de werkvormen te steken. Zo hoeven de kinderen niet altijd opnieuw in een werkboek te werken na die uitleg en vind ik het belangrijk dat ze ook hun werk wat leren plannen.

Oké, ze zijn nog jong in een tweede leerjaar, maar toch kunnen de beginselen van zelfstandig werk hier misschien al aangebracht worden. Het zal een proefproject worden, maar ik ben van plan om elke dag een lestijd van 25 minuten uit te trekken voor zelfstandig werk. Ik zou dit steeds voorzien van 11u25 tot 11u50. Op die manier geef je jezelf als leerkracht ook wat ruimte om een kind of een groepje leerlingen apart te gaan bijwerken. De woensdag zou ik dan geen zelfstandig werk, maar hoekenwerk plannen.

Op mijn rechterbord zal ik doorheen de week een overzicht maken van wat de kinderen kunnen maken of afwerken. Dit zal ik aan de hand van dagritmekaarten van Leendert Jan Vis doen. Die vond ik hier. Ik koos er 9 uit. Eentje als titelblad op mijn bord (zelfstandig werken), de rest om als onderverdeling te gebruiken (rekenen, taal, spelling, stil lezen, lekker lezen, computer, schrijven en spelletje).




Wil je de 'hoofddagritmekaart' rond zelfstandig werken downloaden? Klik dan hier.
Wil je de kleine dagritmekaarten downloaden? Klik dan hier.

De bedoeling is ook om een onderverdeling tussen MOET en MAG te maken. Daarom ook dat ik bovenstaande kaartjes twee keer zou afdrukken. Op die manier is het mogelijk om bijvoorbeeld van rekenen zowel iets bij moet als bij mag te schrijven. Dit lijkt een beetje op contractwerk, maar het zijn niet allemaal extra taken. Dit vind ik niet nodig omdat ik al heel veel extra werk liggen heb. Een contractwerk zou volgens mij van het goeie te veel zijn. Door op deze manier te werken hoop ik ook veel meer werkjes effectief af te werken. Ik betrap me erop dat er soms weinig tijd voor afwerken vrij wordt gemaakt en op deze manier wil ik een einde aan rondslingerende, onafgewerkte werkjes maken.

Het uitzicht van mijn bord zet ik zeker ook nog eens op mijn blog als het schooljaar van start gaat. Zo krijg je nog een beter zicht op welke oefeningen ik allemaal op het bord zet.


Bronnen:
http://klasvanjuflinda.nl/klasmanagement/4090/dagritmekaarten-leendert-jan-vis/

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen