woensdag 23 juli 2014

Namaakgeld voor ieder kind

Meer dan een jaar geleden toonde ik hier al eens munten en biljetten voor het bord. Ik moet zeggen dat ik er echt heel erg blij mee ben. Het is iets dat vaak gebruikt wordt en dat tot nu toe dus al meer dan z'n nut heeft bewezen.




Naast de grote munten en biljetten heb ik ook kleinere versies voor de kinderen. Het is de bedoeling om voor ieder kind een bakje te maken met alle munten en biljetten zodat ze op elk moment van de dag hun doosje kunnen uithalen. Zo kunnen ze de oefeningen rond de euro gaan staven met concreet materiaal en dit is wat vele kinderen nodig hebben. De euro is in het tweede leerjaar immers een vaag begrip en vele leerlingen gingen nog nooit met echt geld om.

Waarom zelfgemaakte munten en biljetten? Op school zijn er maar een aantal doosjes met namaakmunten voor de hele lagere school en ik merk dat je ze vaak niet te pakken krijgt als je ze nodig hebt. Daarnaast vind ik die plastic dingen ook niet echt waarheidsgetrouw. De kleur is niet dezelfde als van de echte munten en de briefjes zien er ook echt 'vals' uit. Daarom dus dit vele extra werk weer :).





Het komt er nu op aan om 20 bakjes te maken met telkens 15 munten van elke soort en een aantal briefjes. In het tweede leerjaar heb ik 200 en 500 euro nog niet nodig aangezien de kinderen maar leren tellen tot 100. Ondanks deze meevaller heb ik toch nog heel wat knip- en plakwerk voor de boeg :). Van het moment er een bakje klaar is, laat ik het hier zeker nog eens zien.

1 opmerking:

  1. Beste

    Ik kan de kleine versie van de muntstukken en biljetten niet openen.

    Heeft u hiervoor een oplossing?

    Mvg
    Larissa

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...