vrijdag 25 juli 2014

Het vreemdste boek ooit...

Ik heb al heel wat voorbereid in de voorbije weken vakantie, maar van mijn vriend ben ik ook verplicht om wat te lezen. Hij weet dat ik dat heel graag doe en dat ik er eigenlijk te weinig tijd voor uittrek. Gehoorzaam zoals ik ben, nam ik de afgelopen week weer een nieuw boek ter hand. Vraag me dit keer echter niet wat ik gelezen heb want ik weet het eigenlijk niet. Dat klinkt misschien wat vreemd, maar ik probeer het straks wat beter uit te leggen. Ik heb het vandaag immers over het boek 'Darling River' van Sara Stridsberg.

Gegevens

Uitgegeven in: 2010
Oorspronkelijke titel: Darling River. Doloresvariationer
Uitgegeven in het Nederlands: 2014
Uitgeverij: De Geus
Nederlandse vertaling: Janny Middelbeek-Oortgiesen en De Geus BV
Omslagillustratie: plainpicture/patrikiou/Rauschen/HH
Omslagontwerp: b'IJ Barbara
Aantal pagina's: 313
ISBN: 978 90 445 2029 3

Flaptekst

Lo maakt met haar vader nachtelijke tochtjes door de bossen en verleidt mannen aan de oevers van Darling River. Een moeder heeft haar dochter en man verlaten en rijdt rond op de verlichte wegen van Europa. Dolores Haze verliest haar pasgeboren kind en sterft zelf kort daarna. Een apin leert tekenen in Jardin des Plantes in Parijs, geholpen door een wetenschapper.

Mijn beoordeling (- of +/- of +)

Ik weet het eigenlijk helemaal niet meer met dit boek... Meestal ben ik nog welbespraakt en verschijnen de woorden hier erg snel op het scherm, maar vandaag is het even anders. Dit boek van Stridsberg heeft me echt in de war gebracht. Het is vreemd, goed, onbegrijpbaar, bizar en aangrijpend tegelijk. Een lelijk boek kan ik het echt niet noemen omdat ik het niet aan de kant heb gelegd. Boeken waar ik echt niet van hou, breng ik terug binnen bij de bibliotheek en heb ik niet tot het einde uitgelezen. Dit verhaal bracht me als geen ander ooit te voren uit evenwicht. Sommige momenten dacht ik dat ik me zou kunnen laten meeslepen, andere momenten stond ik weer mijlenver van het verhaal. De schrijfstijl en verhaallijn zijn niet alleen vreemd, ik heb nog steeds het gevoel dat ik er heel weinig van begrepen heb. Terwijl er aan de andere kant wel heel veel dingen blijven hangen...

Ik snap dat jullie met deze beoordeling zelf niet veel zijn, maar ik daag jullie uit om 'Darling River' ter hand te nemen. Misschien kan iemand van jullie mij meer duidelijkheid geven. Misschien begrijpen jullie het beter. De schrijfster doet iets waar nog geen enkele andere auteur bij mij is in geslaagd. Niet dat ik ze daarom met stip bovenaan op mijn lijst ga zetten. Helemaal niet, maar toch heeft mij dit verhaal iets bijgebracht. Een uitdaging voor iedereen, maar nu is het weer hoog tijd voor een 'gewoon' boek :).


Bronnen:
* http://www.boekwinkeltjes.nl/singleorder.php?id=9789044520293

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...