Ik heb al heel lang plannen in die richting en eens een schooljaar een tijdje uitgevoerd, maar nog nooit tien maanden volgehouden. Toen raakte mijn idee ook niet op mijn blog. Nu maak ik echter tijd om jullie iets nieuws te vertellen! Nog veel meer actua via de keuzemuur!
Vaak zit ik met mijn gedachten bij de kinderen die het meeste hulp nodig hebben. Ik wil hen zo goed mogelijk vooruit helpen, hen zien evolueren, maar ik merk dat alle andere kinderen ons als leerkrachten evenzeer nodig hebben. Zij willen ook evolueren en sommigen zelfs nog zo snel mogelijk ook :).
We hebben jammer genoeg geen honderd armen en kunnen onmogelijk overal tegelijk zijn, maar ik wil mijn klaspraktijk wel zo gaan inrichten dat er op elk vlak, voor iedere leerling uitdagingen zijn. Ze zullen niet altijd van A tot Z door de leerkrachten begeleid worden, maar er moet wel genoeg voor handen zijn. In een klas van rond de 30 leerlingen, met anderstalige kinderen en ook evenzeer Vlaamse kinderen met zorg is dat niet altijd evident. Daarom vind ik mijn keuzemuur zeker ook een handig ding.
Elk weekend zal ik proberen een nieuwe lading actualiteit te verzamelen. Daarvoor heb ik al heel wat voorbereidend werk gedaan, maar ik put ook elke week uit de artikels van Kidsweek.nl.
Het is de bedoeling om een zestal artikels klaar te zetten. Dat kan op allerlei manieren. Zo kan je online werken, maar ik druk ze voorlopig af en stop ze in mappen.
Hoe ik dat doe, dat zie je hieronder.
Eerst en vooral werk ik opnieuw met een pictogram.
In de klas heb ik mappen voorzien waar ik de actua in kan bewaren. Het hangt er natuurlijk van af hoeveel er elke week bijkomt. Zo kun je de oude berichten er ook uithalen en alleen de nieuwe erin laten. Ik heb er een stuk of acht klaargezet zodat meerdere leerlingen ermee kunnen werken. Eens ze het pictogram zien ophangen en ze zijn klaar met hun werk, dan nemen ze een map en zoeken ze een plaatsje in de klas. Dat kan gewoon aan hun bank zijn, maar dat kan evengoed in de zit- of leeshoek zijn,...
Kinderen kunnen hier alleen, maar zeker ook met twee mee aan de slag. Zo is het leesniveau van de teksten behoorlijk hoog (want het gaat om artikels voor kinderen van 7 tot 12), maar sommige leerlingen lezen dit al vlot en kunnen dit zelfs voorlezen aan medeleerlingen.
Voor de binnenkant van de mappen heb ik een paar tabbladen voorzien. Zo zit alles netjes gerangschikt.
De blaadjes zien er dan als volgt uit...
Ik pik een aantal artikels uit de voorbije week en zet die netjes chronologisch achter elkaar.
Het voorbereidende werk kun je doorheen de week doen, maar je kunt gerust ook wachten tot het weekend. Hangt ervan af wanneer je tijd vindt. Maar je hoeft dus eigenlijk geen tijd te vinden. Ik doe het voor mijn klas en deel het met plezier met jullie!
Wil je alle artikels op een rij zien, klik dan hieronder. Hieronder zie je de bundel van de laatste week van september.
Maar dit is nog niet alles! Ik voeg er ook elke week nog een dier, een mop en in verdere bundels een spreekwoord aan toe!
Hieronder zie je een voorbeeld van een dier en een mop, maar die kun je ook nalezen in de bundel die je hierboven kon downloaden