zaterdag 1 februari 2014

Wat zullen we eten, zeven dagen lang? - met Miss Aiesj!

Het maandoverzicht van gisteren was statistisch gezien geen groot succes, maar ik ben toch blij met het lijstje. Nu weet ik tenminste hoe goed ik bezig ben en of ik mijn accenten wat kan en mag verschuiven. Het is duidelijk dat het werk nog altijd op de eerste plaats komt en dat ik eigenlijk verplicht wat mag ontspannen. Bij deze heb ik dus een bewijs, zwart op wit! :)

Aangezien het weekend gisteren is gestart, ga ik meteen wat werk van die ontspanning maken. Schrijven is immers echt een passie geworden. Ik heb mijn verbeterwerk wat uit mijn gezichtsveld gezet en ga nu heel even de tijd nemen om jullie weer iets nieuws te leren kennen.

Vandaag wil ik het even over een receptensite hebben. Oh neen, denk je misschien. Nog eentje, er zijn er al zoveel en ik gebruik ze eigenlijk heel erg zelden. Wel, ik moet zeggen dat het hier ook wel zo is. De kast zit vol met kookboeken, ik heb wel honderden Colruytblaadjes bijgehouden en ik surf ook vaak naar Dagelijkse Kost. Toch stel ik hier vaak de vraag: 'Wat zullen we nu weer eten?' Ik ben er zeker van dat dit bij jullie ook soms (of vaak) zo is.

Vorige zomer kreeg ik van een vriendin uit Brugge de tip om op een vaste dag (misschien best in het weekend) een weekmenu samen te stellen. Op die manier doe je gerichte inkopen én hoef je niet elke dag opnieuw iets nieuws uit je hoed te toveren. Velen doen dit al, maar ik weet zeker dat dit voor anderen een SUPERTIP kan zijn.

Zo gezegd, zo gedaan. Een paar weken geleden begon ik er ook aan. Op zondag nam ik heel even de tijd om rustig te gaan zitten en een eetschema op te maken en dit heb ik nu al drie keer gedaan. Ik moet zeggen dat je er heel veel tijd mee uitspaart. Ik probeer nu ook alles bij te houden zodat ik na een tijdje terug kan vallen op de vorige weekmenu's.

Bon, wat ik daar nog bij wil vertellen, is dat ik dat weekmenu eigenlijk wat modern en swingend wil houden. Ik likkebaard echt bij de Belgische klassiekers als worst met appelmoes en frietjes met steak, maar ik hou evenveel van iets meer vernieuwend en verfrissend. Daarom kwam ik een tijd geleden uit op Miss Aiesj. Een straffe madam met eigenwijze recepten. Ook geen zo'n ellenlange epistels (zoals het hier aan het worden is vandaag) en heel uitgebreide ingrediëntenlijsten. Gewoon iemand die een huishouden te runnen heeft en elke dag opnieuw moet gaan werken. Die daarnaast wel gezond wil eten, maar niet altijd de tijd heeft om twee uur achter het fornuis te staan. Je snapt de boodschap intussen al: vernieuwend, unieke smaakcombinaties en een haalbare bereidingstijd. Kortom, iets waar iedere werkende vrouw (of man) naar op zoek is.

Een goede week geleden probeerde ik de spruitjesstoemp met appel en curry. Het klinkt misschien niet onmiddellijk overtuigend, maar echt waar, een ware ontdekking! Het is hier helemaal niet mijn bedoeling om haar recept te pikken. Ik wil jullie alleen maar zeggen dat je het moet proberen. De appeltjes verzachten het scherpe van de spruitjes wat en toch blijft de superlekkere wintergroente zijn typische smaak behouden.

Een korte bereidingswijze zie je hier en je zult versteld staan van het resultaat. Je moet het echt eens proberen. Ik maak het deze winter zeker nog een keer want ook mijn wederhelft vond het superlekker (terwijl hij eigenlijk de kok in huis is). De currypoeder hoeft er voor mij eigenlijk niet echt bij, maar ik wilde de eerste keer natuurlijk niet volledig mijn eigen weg gaan. Ik zal het recept dus nog wat bijschaven, maar de spruitjesstoemp komt hier zeker nog op tafel!

Wat er ook fijn is aan Miss Aiesj is dat ze haar eigen weekmenu's post. Je kunt dus echt wel wat inspiratie uit deze site halen! Ze is trouwens ook te volgen via Facebook! Allen daarheen, zou ik zo zeggen en laat het je vooral smaken!

Fijn weekend!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...