Daarom probeer ik ook even stil te staan bij de handleidingen. Voor taal gebruiken wij Kameleon, voor rekenen Kompas, voor godsdienst TOV en voor wereldoriëntatie Mundo. Ik weet dat ik niet alles tegelijk kan dus probeer ik vak per vak aan te pakken. Dit weekend ging ik aan de slag met spelling. Het is mijn bedoeling om jaar na jaar wat meer los te komen van die handleiding. Het is een goeie ruggensteun in je beginjaren, maar ik wil er steeds meer mijn eigen ding mee doen. Je moet echter wel altijd de leerplandoelen voor ogen houden want die moeten tenslotte bereikt worden.
Daarom maakte ik eerst en vooral een overzicht van de spellingdoelen. Je kunt ze vinden in het leerplan Schrijven maar ik vind het altijd handiger als je ze gewoon op blaadjes hebt. Dan hoef je niet steeds heel dat boekje mee te sleuren.
Doelen spelling
Streefdoel
Aan het eind
van de basisschool kan en wil een kind zijn gedachten, gevoelens en verlangens
vlot en correct neerschrijven in overeenstemming met het spellingsysteem. Het
beheerst de spellingcode voor zover het die nodig heeft om op zijn niveau
schriftelijk te communiceren.
Algemene doelen
KENNEN
Sp.1 Klankzuivere woorden
Sp.2 Hoogfrequente niet-klankzuivere
woorden
Sp.3 De
symbolen van het tekensysteem en hun vaste combinaties (ng, ei, ij, ou, au,…)
Sp.4 Grondwoorden
van spellingcategorieën
Sp.5 De
schrijfwijze van de frequente woorden geschreven volgens de regel van de
etymologie
Sp.6 De
schrijfwijze van frequente bastaardwoorden
Sp.7 De
regels van de verdubbeling van klinkers en medeklinkers en de uitzonderingen
daarop
Sp.8 De
regels van de verenkeling van klinkers in open lettergrepen
Sp.9 De
regels en de begrippen die van belang zijn voor het schrijven van de
werkwoordsvormen
Sp.10 De
regels voor de woorden met niet-klankzuivere eindletter
Sp.11 De
regels voor de elementaire interpunctie
Sp.12 De
regels voor het schrijven van hoofdletters
Sp.13 De
regels voor het schrijven van woordtekens
KUNNEN
Sp.14 De
hierboven beschreven kennis en inzichten toepassen en laten functioneren als het frequente woorden schrijft
Sp.15 Verschillende
spellingstrategieën flexibel toepassen
Sp.16 De
schrijfwijze van woorden opzoeken
ZIJN
Sp.17 Schriftelijk
te communiceren volgens de conventies van de Nederlandse spelling
Sp.18 Zijn
schriftelijk werk te controleren op de juiste spelling
Sp.19 Bij
twijfel de juiste spelling op te zoeken
Sp.20 Na
te denken over zijn eigen spellinggedrag
Ik goot deze doelen in een Word-document. Wil je deze ook, kijk dan snel even hier.
Binnenkort geef ik een overzicht van welke doelen in welke les aan bod komen. Zo kan ik deels loskomen van de les en kan ik die gaan aanpassen aan het doel.
Bron doelen:
* http://www.vvkbao.be/domeinen/nederlands-1
Geen opmerkingen:
Een reactie posten