maandag 6 april 2015

Handige diereninfo op drie manieren!

Op mijn ander blogje Gietjes Weetjes vertelde ik al over mijn nakende verhuis en de opruimwoede die er mee gepaard gaat. Mijn fotomappen met dieren zijn nu helemaal klaar en ik ben er best tevreden mee. Hoe vaak komt het niet voor dat je een foto nodig hebt om iets duidelijker te maken? Oké, ik heb een beamer in mijn klas en met de computer kun je heel wat realiseren, maar ik hou toch nog vaak van 'echt' materiaal. Het voordeel ervan is dat je het meteen bij de hand hebt (en op het juiste formaat) en je hoeft het niet af te drukken als je het aan je bord of aan je klaswand wil bevestigen.

Bon, een eerste manier om diereninfo te verzamelen is dus een fotomap aanleggen. Ik sorteerde nu alles alfabetisch per soort. Ik begon bij de aap en ik eindigde (voorlopig) met de zwaan. Meestal groepeer ik alles per soort, maar als er één dier uit die dierensoort alom bekend is, dan plaats ik die apart. De zwaan zet ik dus bijvoorbeeld apart en niet bij vogels. In elk plastic mapje steek ik een wit blad zodat de foto's steeds mooi gepresenteerd worden. Op die manier kun je er eventueel ook twee naast of onder elkaar steken (zoals bij de vleermuis).

















Naast de fotomappen bewaar ik ook info in een infomap. Die zet ik niet in mijn klas, maar bewaar ik thuis. Ook hier zit weer alles alfabatisch.

Door mijn materiaal te sorteren en te rangschikken, kwam ik een paar keer vast te zitten. Het is immers niet altijd even duidelijk over welk dier het gaat op de foto. Bij sommige noteerde ik het eerder al aan de achterkant, maar bij andere moest ik via het net op zoek naar de juiste naam. Daarom zette ik bepaalde soorten nog eens naast elkaar zodat het voor mij duidelijk (en makkelijk) is om het aan mijn kinderen uit te leggen. Een aantal dingen vind je terug op mijn andere blog Gietjes Weetjes (morgen kun je er het verschil tussen een wesp, hommel en bij lezen!), maar ik ontdekte ook een heel handige site!

Diertje van de dag is een website van ene meester Dirk en die handelt over allerhande dieren. Je vindt er echt een schat aan informatie en ik weet zeker dat de webstek in je klas op tal van manieren inzetbaar is. Zo kan het als leerkracht handig zijn om wat achtergrondinfo bij de hand te hebben, maar aangezien de site eenvoudig is, kan hij ook uitstekend als bron voor de leerlingen dienen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...