dinsdag 1 september 2020

Herhalen is dagelijkse kost!

Hopelijk heeft iedereen de eerste schooldag goed verteerd! Ik wist meteen weer waarom ik jaren geleden voor deze job koos. Omdat het zo hard m'n ding is, terwijl het tegelijk ook helemaal niet te onderschatten is. Gaan en nog eens gaan. Tegen de middag had ik al een goeie 8.000 stappen en na 12 uur op school wat moe, maar voldaan. Snel nog een toertje gelopen om mijn hoofd vrij te maken en voordat het bedtijd is, wil ik graag nog het volgende uitleggen. Vanaf morgen begin ik met Dagelijkse Kost in mijn klas.

Kort gezegd is dat een herhalingsblad om even een aantal dingen op te frissen en aanpasbaar aan jouw klas. De basis is bij iedereen in een tweede leerjaar hetzelfde. Al kunnen leerkrachten uit andere klassen hier natuurlijk ook een idee opdoen.

Om te starten geef ik elke leerling een L-insteekmapje (uiteraard beplakt met een Geronimo-naamkaartje).

De foto is al wat gedateerd, maar het mapje ziet er nu nog hetzelfde uit.

Wil je het naamkaartje ook gebruiken? Dan kan dat! Klik hieronder.

In dat mapje zullen er blaadjes verzameld worden. Het eerste blad waar ik morgen mee start, ziet er als volgt uit...


Wil je dit blaadje ook graag inzetten? Download het dan hieronder...

Dit blad ligt samen met het mapje op de bank klaar. Kinderen die binnenkomen, beginnen onmiddellijk aan het blad terwijl ook de huiswerkjes worden opgehaald. Ik heb daar een volledig draaiboek over geschreven. Misschien vind je dat ook interessant.

Draaiboek Start van de dag - Dagelijkse Kost

Ze mogen hierbij altijd hulp vragen aan hun buur. Komen ze er samen niet uit, dan mogen ze hun hulpvrager op rood draaien. Die ziet er zo uit... Ik plakte gewoon twee grote plakbandrollen op elkaar.

Als de hulpvrager op rood staat, weten wij wanneer we langs moeten gaan. Groen wil zeggen dat ze met twee hun plan wel trekken, rood is hulp vragen. Werkt perfect (al zeg ik het zelf) :).

Wanneer er iemand klaar is met het blad (of je wil zelf afronden), dan wordt er gebeld. Ik heb een klein belletje vooraan in de klas staan. In het begin zal er veel verschil zijn en zullen sommige kinderen nog niks gemaakt hebben, andere wel. Later werk ik met differentiatie (in de vorm van kaasjes), maar daarvoor heb ik wat tijd nodig. Ik moet de leerlingen immers nog wat leren kennen.

Na het belletje neemt iedereen de laatste oefening. Dat is altijd een dictee. Vroeger deed ik dat dus elke dag via Dagelijkse Kost, maar dat zal dit jaar wat veranderen. Wij werken vanaf nu immers met Taalkanjers en daar wordt in elke spellingsles al een dictee gegeven. Ik ben van mening dat nog een dictee dan misschien wel wat van het goeie te veel is. Daarom zal ik enkel op de dagen dat er geen les spelling wordt gegeven, een dictee in Dagelijkse Kost voorzien.

Voor dat dictee maak ik gebruik van flitskaarten. De nummer 1 van de week (zie klastaken) mag zes kaarten uit een doos trekken. Eentje wordt voorgelezen en leerlingen noteren. Daarna nemen ze een groene balpen en verbeteren ze hun werk (of eens dat van de buur kan ook). Onderstrepen en opnieuw schrijven (of een v plaatsen). Daarna doen we hetzelfde met het tweede woord,... Met het laatste woord maken we een zin. Dan moeten de kinderen die opschrijven. De nummer 1 doet ook hier ook mee! Ook die wordt verbeterd. Vroeger schreef ik eerst alles en daarna werd alles verbeterd, maar dat gaat in een tweede leerjaar soms te moeizaam. Dus nu werk ik: lezen, dicteren, opschrijven en meteen verbeteren. 

Wil je weten welke flitskaarten ik hiervoor gebruik? Kijk dan onder de volgende link. Je vindt er zes series: woorden uit het eerste leerjaar, hoorwoorden uit één lettergreep, hoorwoorden uit twee lettergrepen, onthoudwoorden en twee serieus regelwoorden. De onthoudwoorden komen eigenlijk uit de handleiding van Kameleon, maar ik merk dat het in veel handleidingen om dezelfde woorden gaat. Als ik hier later nog iets aan aanpas (of dus nieuwe kaarten maak), dan laat ik jullie het zeker nog weten.

Flitskaarten spelling

Omdat er soms wel wat oefeningen blanco blijven, heb ik ook een pictogram voor de keuzemuur gemaakt. Weet je niet waarover de keuzemuur gaat, bekijk dan zeker eens het postje van 19 augustus 2020.

Wil je ook bovenstaande afbeelding gebruiken? Klik dan hieronder.

Dan kunnen de leerlingen verder werken als ze even tijd over hebben. 's Avonds leggen de leerlingen hun L-insteekmapje altijd op de bank. Dan hoef ik het niet op te halen en ligt het alweer klaar voor de volgende dag. Ik verbeter en duid op een klein blaadje aan waar leerlingen moeten aan verder werken of wat af is. Een klein kruisje in het vakje is verbeteren, een groot kruis door het getal wil zeggen dat het blaadje af is. Het kleine blaadje blijft altijd vooraan in het mapje zitten. Wanneer ik laat verbeteren, kun je in het draaiboek lezen!


Dit blaadje kun je hier downloaden!

Het nummer komt altijd overeen met het getal dat de leerlingen op hun eigen blad bovenaan tussen de haakjes schrijven. Ik noteer dat steeds op een wandplaat. Hieronder zie je hoe die eruitziet, maar ik kan hem nergens meer op computer vinden. Een downloadbaar exemplaar heb ik dus voorlopig niet in de aanbieding.



Heb je zelf zin om met je klas aan de slag te gaan en elke dag wat rekenen en taal te herhalen? Dan kun je mijn blaadjes elke dag toegestuurd krijgen. Je hoeft daar eigenlijk niet veel voor te doen Stuur gewoon een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com en dan laat ik je zo snel mogelijk iets weten!


15 opmerkingen:

  1. Ik ontvang heel graag de blaadjes dagelijkse kost.
    nancy.van.reeth1@telenet.be
    Dankjewel!
    Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er super uit!
    Graag Zou ik de blaadjes ook graag hebben.
    Alvast bedankt!
    Lieseke83@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw ! Dat ziet er super uit !
    Je mag als je wil, de blaadjes ook naar mij sturen.
    Alvast bedankt!
    Vanessa.brosens@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ook interesse.
    derboven_kelly@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook interesse.
    derboven_kelly@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beantwoord tot 2 september 2020 om 22:49.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. tof! ook graag de blaadjes : gitte.vandeperre@vbs-dewegwijzer-morkhoven.be
    bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Top zeg! Ik zou graag de blaadjes willen ontvangen als dat mogelijk is? sharonovyn@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb ook interesse! Sane.smits@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ziet er super uit. Ik zou deze blaadjes ook graag ontvangen. Alvast bedankt! lepevercindy@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. beste

    ik zou ook heel graag de blaadjes krijgen:)

    Bedankt

    sara.dewil@st-gabriel.be

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel veel interesse in het draaiboek en de blaadjes! Dankje om dit door te sturen naar skatrijne@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ook hier interesse in draaiboek en dagelijkse blaadjes. Top werk, leuk dat je wil delen👌

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik zou heel graag ook deze blaadjes van u ontvangen. Alvast een dikke dank u wel dat u dit mooie werk wilt delen.

    BeantwoordenVerwijderen

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...