woensdag 9 september 2020

Stoelzakken, ik droomde er al zo lang van!

Ik begon er al een hele tijd geleden aan, samen met mijn moetie. Wat zou ik toch doen zonder haar? We hadden nog hele lappen jeansstof liggen (geërfd van een grootoom) en die leken me uitermate geschikt voor het volgende idee. 

Ik heb nog steeds ietwat ouderwetse banken in mijn klas staan. Sommigen onder jullie opteren nu voor banken zonder opbergsysteem, maar ik ben er eigenlijk nog altijd blij mee. Alleen hebben ze geen pompjes waardoor het heel erg lastig is om tegelijk de klep vast te houden en iets uit de bank te halen. Ze lijken op het eerste zicht ook groot genoeg, maar hoe verder we in het schooljaar komen, hoe vaker kinderen moeilijkheden hebben om dingen te vinden. Dat heeft uiteraard ook met hun netheid te maken, maar hun huiswerkmap neemt ook behoorlijk veel plaats in beslag. Vandaar de stoelzakken

Zelfs voor mensen die niet goed kunnen naaien, is dit zeker haalbaar. Je meet de breedte van je stoel en je bepaalt hoe diep je de zak wil maken. Van mij zit de map er helemaal in, uiteraard kun je ook opteren om de zakken een stuk minder diep te maken. Benieuwd naar hoe het er bij mij uitziet... kijk dan hieronder!


Eens je de lengte en de breedte van de zak weet, voeg je een aantal centimeter aan de breedte toe (om de zak natuurlijk dicht te kunnen stikken) en de lengte doe je x 2,5. Op die manier heb je een zak met een flap (zoals een kussensloop). Het stukje dat je normaal als een omslag rond je kussen vouwt, doe je hier om je stoel (als je begrijpt wat ik bedoel). Ik heb dat even groot gemaakt als de helft van de tas omdat het er dan niet makkelijk terug afschuift. Natuurlijk kan het zijn dat die flap bij andere stoelen wat kleiner gemaakt moet worden.


Elke morgen steken de kinderen hun huiswerkmap in deze zak (nadat ze hun schoolagenda hebben ingevuld) en zoals je ziet zit er nog iets in. Dat is hun oefenschrift. Weet je niet wat ik daarmee bedoel? Herlees mijn blogpost van donderdag dan nog eens (Een oefenschrift om te differentiëren).

Deze zomer hielp mijn mama me aan 28 zakken en daar ben ik ontzettend blij mee. Werkt voorlopig echt goed. Het enige wat ik nu jammer vind, is dat ze er wat saai uitzien. Ik zag hier hele mooie dingen passeren wat beplakken van stoelen betreft (met spreuken), maar dat zal misschien voor een volgende vakantie zijn. We zien wel.

Nog een fijne woensdag iedereen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...