zaterdag 7 september 2024

Er mag ook wel eens gekleurd worden!

Het woord keuzemuur liet ik deze zomer hier en daar al eens vallen. Dat is eigenlijk mijn eigen uitgewerkte kieskast. Wil je alle artikels hierover eens verzameld zien, klik dan zeker op het label 'Keuzemuur'. Gaandeweg wil ik nog een aantal dingen aan die keuzemuur toevoegen en vandaag is dat een luikje rond kleuren. Sommige kinderen vinden het de max, andere leerlingen haten het. Ooit was het mijn bedoeling om daar een aantal muzische lessen rond te maken want ik vind dat er te weinig materialen, voorbeelden en mogelijkheden aan de kinderen worden aangeboden. Ze kleuren maar, terwijl ze vaak niets afweten van het mengen van kleuren, de mogelijkheden van kleurpotloden,...Of die muzische lessen er ooit nog van komen, weet ik niet, maar ik heb dus wel een bak met kleurplaten klaar. Die hoop ik misschien ook in het lerarenplatform te kunnen inzetten.

Het concept is eigenlijk heel eenvoudig. In de kast liggen naargelang de periode van het jaar een aantal kleurplaten klaar in rode mappen. Rood is in mijn klas de kleur van muzische. Mogen de leerlingen kleuren, dan zien ze het volgende pictogram... Is de map leeg, leer de leerlingen dan aan dat ze deze map bij indienen leggen. Dan weet ik als leerkracht meteen dat er moet aangevuld worden.

Pictogram kleuren

Aan de hand van een aantal kleurplaten leg ik een voorraad aan. De originelen steek ik in chronologische volgorde in een map. Elke zomervakantie kopieer ik een aantal exemplaren op tekenpapier. Op die manier kunnen de leerlingen elke keer vanaf september aan de slag. In sommige klassen zie ik de kinderen heel vaak kleuren, bij mij is het de bedoeling dat dit af en toe eens aan de keuzemuur hangt. Maar er is veel variatie mogelijk met de spelletjesbundel, spelletjesmap (waarover later nog meer), de godsdienstbundel,...

Ben je benieuwd naar welke kleurplaten ik inzet? Dan kun je die bekijken via de volgende link: kleurplaten tweede leerjaar.

Het volgende ZILL-doel kun je aan deze activiteit koppelen: 

MUge2 De muzische bouwstenen beleven, herkennen, onderzoeken en hanteren

-      Beeld -> Kleur


Weet je niet waar je de tekening kan laten opbergen als de leerlingen nog niet klaar zijn? Dan heb ik twee mogelijkheden. Ik heb in het verleden zowel een voorblad voor een muzische map als voor een verzamelmap gemaakt. Die zien er als volgt uit...


Het is handig als je dit voorblad ook op een rode map plakt, dan zien de kinderen de link. 
Wil je dit voorblad ook graag gebruiken? Download het hier dan onder.



Het volgende voorblad is voor een map die alle losse blaadjes samen moet houden. Dit komt - als je het mij vraagt - altijd van pas in een bank :).




Dit was het voor vandaag! Tot binnenkort!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Sjabloon voor huiswerk schrijven rond hoofdletters

In de grote vakantie deelde ik een resem huiswerken rond de hoofdletters . Miste je die aflevering, dan kun je deze hier opnieuw bekijken. E...