zondag 8 september 2024

Letters en hoofdletters inoefenen tussen lijnen

 Ik werkte vroeger met witte bordjes in mijn klas, maar voor het schrijven van letters en hoofdletters vond ik dat niet altijd even handig. Zeker niet als het ging om de lessen schrift. Dan is het de bedoeling dat de leerlingen in het begin van het tweede leerjaar nog hulplijnen ter beschikking hebben. Uiteraard zou je dit met permanente stift op je bordje kunnen tekenen, maar ik bedacht iets anders. Ik maakte voor elke leerling een schrijfkaart. Heel eenvoudig: met vier schrijflijnen. Je kunt ze zowel afdrukken op A4 als op A5 (als je twee pagina's op één blad afdrukt). Ze zien er als volgt uit...



Iedere leerling heeft zo'n kaart in zijn stoelzak en op die manier kunnen we heel snel letters herhalen. Het gaat hier vooral om de vorming van de letters, maar uiteraard kan de kaart ook tijdens de herhalingslessen van spelling gebruikt worden (als je bijvoorbeeld de klankjes uit het eerste wil herhalen). Wil je graag de kaarten gebruiken, download ze dan hieronder.


Tot vorige zomer maakte ik elk jaar opnieuw een nieuwe doos met propere kaarten. Afdrukken, lamineren en klaar. Je hoeft ze zelfs niet te knippen als je lamineerhoezen op formaat gebruikt. Dus een koud kunstje voor leerkrachten onder ons ;).

Uiteraard kreeg deze doos ook een voorblad.




Veel plezier ermee en tot gauw! Ik wens jullie nog een heel fijne zondag toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het ontdekken van maal en het tekenen van groepjes

 Vroeger gebruikten wij de handleiding Kompas voor rekenen. Daarin kwamen eerst een aantal lessen x aan bod zonder dat er eigenlijk al een m...