dinsdag 3 september 2024

BOEM - tafels op een leuke manier oefenen

 Als leerkracht ben je vaak vele uren bezig met het zoeken naar ideale werkmiddelen, het maken van bundels en oerdegelijke lessen. Al is er soms zo weinig tijd over, zeker als de klassen overvol raken. Intussen verliet ik mijn geliefde school en ben ik in het lerarenplatform gestart (waarover ik later wellicht nog veel meer vertel), maar de voorbije jaren was er zoveel materiaal die mijn blog niet haalde. Dit probeer ik nu nog zoveel mogelijk in te halen. Want ik wil niet dat het hier in dozen verdwijnt (en er misschien nooit meer uitkomt). Er zitten tal van bruikbare documenten in, dat weet ik zeker. En jullie enthousiasme doorheen de laatste maanden en jaren geeft me nogmaals die bevestiging gegeven.

In het tweede leerjaar nemen de lessen rond de tafels heel wat tijd in beslag. Ik deelde hier de voorbije vakantie al werkblaadjes, tafelboekjes per tafel, nog extra bundels (hier en hier) en extra materiaal om de tafels aan te brengen. Vandaag wil ik graag een leuke spelvorm introduceren. Misschien zag je ooit al het BOEM-spel passeren en ik maakte daar een tafelversie van. Aan de hand van een wikkel rond conservenblikken zorg ik voor een 'trekpot'. In die pot verdwijnen de geleerde tafels. Ik drukte ze weer af op de voorziene kleuren, maar je kunt ze uiteraard ook allemaal in dezelfde kleur maken. Op de pot schrijf ik een nummer, dat nummer staat ook op de kaartjes. Dit is volgens mij een handige manier om alles bij elkaar te houden. 

Hieronder zie je waarover ik het heb...




Uiteraard zijn de bestanden te downloaden. Hieronder vind je de wikkel en tafel 1 en 2. 

Ook geïnteresseerd in de andere documenten (tafel 3 tot en met 10)? Stuur dan een mailtje naar gietjescorner@hotmail.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Sjabloon voor huiswerk schrijven rond hoofdletters

In de grote vakantie deelde ik een resem huiswerken rond de hoofdletters . Miste je die aflevering, dan kun je deze hier opnieuw bekijken. E...