vrijdag 21 maart 2014

Temporekenen is heel belangrijk!

Een hele tijd geleden liet ik jullie hier kennis maken met Somprint. Dit is een site waar je heel gemakkelijk werkblaadjes rond rekenen kunt maken. Deze blaadjes bevatten heel veel oefeningen en dus geen tekeningen. Daarom dat ik deze blaadjes zelf wat opfleur door er een tekening van Stilton op te zetten.


Ik knip dus de oefeningen en de titel uit en plak die dan op een ander blad. Dat blad voorzie ik van een tekening en een plaats waar de kinderen hun naam kunnen schrijven. Eigenlijk zou ik het woordje 'datum' mogen verwijderen want dat lijntje gebruik ik niet meer. Ik gebruik deze blaadjes immers voor temporekenen.

Temporekenen is in elk leerjaar van de lagere school heel belangrijk. Het is de bedoeling dat kinderen oefeningen gaan automatiseren en dit kunnen ze enkel door heel vaak te oefenen. Daarom geef ik elke dag één of twee kolommen tegen tempo. Dit kunnen maal- of deeltafels zijn, maar ook plus- of minoefeningen tot twintig en tot honderd.

In het begin hebben kinderen wat moeite met het gegeven 'tijd', maar doorheen het schooljaar leren ze beseffen dat het spreekwoord 'oefening baart kunst' wel degelijk klopt. In het begin geef ik hen ruimschoots de tijd en na een aantal dagen oefenen, moeten de kinderen de kolom in één minuut proberen te maken.

Uiteraard is het hier ook zeker mogelijk om te differentiëren. Sommige kinderen hebben iets meer tijd nodig, andere kinderen kunnen moeilijkere oefeningen maken,...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...