vrijdag 28 maart 2014

Kaarsen voor mama

Elk jaar opnieuw is het heel erg moeilijk om origineel uit de hoek te komen voor Moederdag. Daarom verzamel ik ook graag rond dit onderwerp wat ideeën op mijn blog. Zelf probeerde ik al een aantal dingen in verschillende leerjaren uit en een tijdje geleden waagde ik me aan het maken van kaarsen.

Benodigdheden:
* elektrisch vuurtje
* pannetjes
* oude kaarsen
* glazen potjes
* wieken

Werkwijze:
* Vraag de kinderen om oude kaarsen of restjes mee te brengen. Daarnaast heb je nog glazen bokaaltjes nodig.
* Smelt de kaarsen op het vuurtje. Je kunt dit samen doen met de kinderen, maar dat is behoorlijk gevaarlijk!
* Neem een wiek en bind die rond een potlood. Leg het potlood dwars op het potje.
* Giet het kaarsvet in het potje (langs de wiek). Gebruik hiervoor eventueel een trechter. Ik gebruikte hiervoor een flessenhals.



Aangezien ik de kaarsjes niet zomaar wilde geven, zorgde ik voor een 'onderlegger'. Die maakte ik van karton, zijdepapier en zilver- en goudfolie. De kinderen mochten volledig vrij aan de slag en maakten er dus elk op hun eigen manier iets unieks van.






Daarna werd eenzelfde glazen bokaaltje beplakt met bijpassend zijdepapier. Dit potje werd later met een plantje opgevuld.


Uiteindelijk zag het moederdagwerkje er zo uit...







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...