woensdag 12 maart 2014

Doelen wiskunde voor het eerste leerjaar

Alle mensen die mijn blogje regelmatig lezen, weten dat ik me dit jaar wat verdiep in de leerplannen. Zoals ik al zei, zijn er veel leukere zaken om te doen, maar ik wil gewoon voor elk vak een overzicht van alle doelen die ik volgens het leerplan moet of mag aansnijden in mijn klas. De volgende stap is dan om los te komen van de handleidingen en mijn eigen dingen te gaan doen.

Voordat ik me aan deze manier van lesgeven kan wagen, moet ik dus eerst een goed overzicht hebben. Als ik dat heb voor elk vak, kan ik aan de slag. Op die manier blijf ik ook in orde voor de inspectie en kan ik blijven aantonen dat ik weet waarmee ik elke dag opnieuw bezig ben. Zo is het ook mogelijk om bepaalde lessen uit de handleiding te laten vallen zonder dat ik bang hoef te zijn welbepaalde doelen niet te bereiken met mijn leerlingen. Uiteraard is het aanpassen van die handleiding nog een stapje verder en is dat nog niet voor meteen. Ik hou jullie op de hoogte en deel later natuurlijk ook deze aanpassingen.

Voorlopig hou ik het nu nog bij het doorploeteren van de leerplannen en dit keer ben ik bezig met rekenen. Op mijn blog vond je ook al handige overzichten van de doelen van muzische vorming en schrift. Later volgen uiteraard ook nog taal en wero

In de voorbije krokusvakantie worstelde ik met het leerplan rekenen en maakte ik al een overzicht voor het eerste leerjaar
Er zijn vier onderdelen in het document: 
* A zijn alle doelen waar er moet aan gewerkt worden
* B zijn de doelen waarmee kennis moet gemaakt worden
* C zijn de doelen waarbij kennis, inzicht en vaardigheden verder opgebouwd moeten worden 
* D zijn de doelen waarbij er sprake van integratie, verdieping en verbreding is (bij het eerste leerjaar hoort daar echter geen enkel doel bij)

Een document ziet er als volgt uit en bestaat voor het eerste leerjaar uit een tiental bladzijden. Ze zijn handig om bij je handleiding te stoppen. Zo kun je ten allen tijde controleren wat er eigenlijk van jou als leerkracht verwacht wordt. Op die manier is het ook altijd mogelijk om je lessen aan je klasgroep aan te passen.


Wens je dit document te gebruiken? Kijk dan snel hier.

1 opmerking:

Breng de actua naar je klas met een quiz!

Je hebt zo van die momenten dat alles lijkt te lukken en dan zijn er van die dagen dat je denkt: zo wil ik het niet meer. Dan kan je bij de ...